Monday, March 27, 2017

dosa dan pahala

Assalamualaikum wbth ....

apa khabar semua ? Harap sihat belake.

abi nak kongsikan beberapa perkara bhw dalam hiudp seharian kita ni, kita akan terdedah dengan dua perkara. Tidak kira di mana kita berada. Tau tak apa benda tu? 

Benda tu adalah DOSA dan PAHALA. Ye betul.Kita akan terdeddah kepada dua benda ni.Bermula daripada kita bangun kita akan terdedah dengan pahala dan dosa. Kitalah yang akan mencorakkan samada pahala atau dosa. Kalau selepas daripada tidur kita mula mencipta pahala, maka pahala lah yg akan kita dapat. Camner nak cipta pahala???

Alaaa senang jer. Bacalah doa tatkala selepas bangun dari tidur. Takkan itu pun korang tak hafal. Paling kurang pun korang ucap rasa syukur. Alhamdulillah. Senang kan? Pastu pergi pula mandi dan bersihkan diri. And then pray for Allah. Itulah yang dinamakan hidup kita mula berpahala. 




Tapi kalau korang nak mencipta dosa pun senang juga. Abaikan semua tu. Jangan baca doa. Jangan solat. Ambil handset dan terus main games! Konfem dapat dosa. Sebabnya korang tak buat benda wajib. 


Bila kita berada di tempat kerja, kitalah yang akan mencipta dan mencari waimma dosa waimma pahala. Mana satu pilihan korang. Kalau nakkan pahala buatlah kerja elok2. Jangan curi tulang. check apa yang perlu disetelkan hari ni. Insha Allah pahala dapat. 

Tapi kalau korang nak cari dosa di tempat kerja, senang jer. Melepak lah dengan kengkawan tu. Borak sana borak sini. umpat sana umpat sini. Tak cukup dengan tu ajak kawan sambung bergosip di kedai roti canai mamak pula. Pegghhhh!!! puas hati dapat dosa hari ni. Kerja tak buat, buat dosa jer kejenya hari ni.




Tapi gitulah manusia kan. Setiap dosa yang dilakukan memang tak terasa kan? Kenapa tak rasa berdosa? Sebab diri tak pernah buat muhasabah. Tak pernah check diri hubungan sesama manusia dan hubungan dengan Allah. 

Kalau kita selalu buat muhasabah inshaAllah pahala akan sentiasa bersama kita dan kuranglah dosa menyelubungi diri. 

Jom cari pahala banyak2 hari ni yer!



Tuesday, March 14, 2017

kurang terurus

Semenjak dua menjak ni, pengurusan rumah tangga sikit kelam kabut. Tapi alhamdulillah dapat ditangani dengan baik. Walaupun ummi tak dapat menumpukan sepenuhnya terhadap rumah tangga tapi abi syukur kerana masih ada lagi anak2 yang dapat membantu.

Memang orang kata hilang sebelah sayap la. Kalau salah seorang daripada suami isteri yang uzur dan tidak dapat menjalankan urusan rumah tangga, akan jadi sedikit senget. Tapi takpe harapkan pada anak2 yg dah semakin membesar dan boleh bawa diri masing2.

Walau macam mana pun rumah tangga kita adalah rumah kita. Buruk baiknya adalah rumah kita. Cacat rumah kita pun akan kembali pada kita juga. Pandai2 lah ketua keluarga yakni si suami mengontrol keadaan. Jangan biarkan pada si isteri. Si suami adalah ketua keluarga!



Saturday, March 4, 2017

sotong singgang

Pergi pasar sabtu pagi tadi lupa pulak nak belikan ikan. So, masa balik tu singgah kat kedai ikan berhampiran SK Putera Jaya. Cari punya cari ikan dah habis. Tinggal sotong jer yang ada dan ika aya. Abi beli jer sotong dekat dengan sekilo. Dalam fikiran tak tau lagi nak masak apa tapi beli dulu...

Balik rumah,suruh Along yang bersihkan sotong. cabut tulang n bersihkannya. Pikir punyer pikir maka terhasillah idea nak buat sotong singgang. Sotong Singgang?? yer sotong singgang...very simple menu to cooking....

bahan2: 
serai 2@3 batang (diketuk)
3 ulas bawang putih (diketuk)
1 ulas bawang merah (hiris halus)
gula melaka@manisan
garam n gula 
asam gelugor 2 keping 

Didihkan air terlebih dahulu. Bila dah mendidih, masukkan bahan2 di atas tadi tu. Biarkan beberapa minit dan last sekali bubuhkan sotong tadi.  

Ini menu segera orang bujang...tak la sesedap kaum hawa yang masak. Oppss lupa pulak....satu lagi yang last sekali tu abi masukkan carrot segenggam. Potong kecik2. Sedap weh! manis carrot tu. 

Tutup periuk selama beberapa minit. Masukkan gula dan garam secukup rasa. InshaAllah sedap la tuh...alhamdulillah anak2 abi seronok makan hingga ada antara mereka yang hirup kuah sotong tu.


ehsan dari en.google

yang penting dalam singgang sotong ni ada rasa serai dan kuahnya masam manis....

ok...jemput makan.Jom...
Bismillah...


 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.