Thursday, July 20, 2017

Kerja adalah Amanah

Ramai orang berkira terlalu berkira2 dengan kerja. Apa yang diberikan oleh bos kepadanya, terus dibandingkan dengan orang lain. Kenapa aku yang kena buat kerja tu? kenapa bukan dia?

Apabila kita terlalu berkira2 dengan kerja kita walhal memang itu yang sepatutnya kita buat maka kita takkan ikhlas. Bila tak ikhlas tak dapat pahala.

Kalau memang itulah kerja kita, kita patut dan wajib buat! kenapa nak ditinggalkan? Habis apa benda yang kita nak buat ?

Kalau tak buat kerja, maknanya kita makan gaji buta. Gaji buta is mean you dapat gaji tanpa buat apa2 kerja. Maksudnya you goyang kaki, akhir bulan you dapat gaji. Oh! kalau you penjawat awam you dapat around 25 hb setiap bulan.

So, kalau you tak buat kerja dan orang lain terpaksa menanggung kerja you bermakna you yang melakukan kezaliman. Why???kenapa? Sebabnya orang lain terseksa dengan kerja U....sedangkan dia pun ada kerja jugak macam U...tapi U selamber je pass kerja tu kat orang lain. Jika begitulah keadaan orang macam U patut dapat pengajaran daripada Tuhan. Biar Tuhan ajar U, baru U sedar...baru U tau tinggi rendah langit.

U dapat gaji buta bermakna gaji U haram. Camner U nak sara anak bini U makan gaji buta ker? U tak takut api neraka ker? Rasanya tak kan???is up to U bab tu...tapi abi rasa better U kembali ke pangkal jalan and jalani kerja sebagai Hamba Allah yang ikhlas.

Jangan tunggu Tuhan marah kat U,baru U nak sedar. Ambillah dan terimalah nasihat daripada orang sekeliling U tu. Mereka nak ingatkan U supaya jangan leka dan lalai.

U tau tak???U kan...bila masuk kerja, U layan U punya handphone.Sejam dua jam tak terasa bagi U. U tak penat ker duk melayan FB...Insta...twitter...bla..bla...bla...bila U dah rasa penat, U pergi pulak cari kawan untuk bersembang. Bersembang benda yang tak patut. Pasal jual beli hartanah la, kereta la, saham la, fesyen tudung la,,,,,,,,and then U gossip pulak sana sini...walhal benda tu ibarat U makan daging saudara U sendiri.huhu

So, insaflah kepada sesiapa yang suka duk goyang kaki kat tempat kerja.

Ok...sekian . nak balik kerja dulu.

Sunday, July 16, 2017

Surah At Thoriq

Alhamdulillah malam ni selesai jugak menghabiskan surah At Thoriq yang dah lama tak habis2 huraiannya bersama ahli qaryah Surau Al Falah.

Petang tadi semasa tengah mentelaah rasa menggelabah jugak lah takut ketandusan idea nak huraikan 2@3 ayat terakhir surah At Thoriq ni. Intai punya intai dapat lah point yg dapat menyelamatkan abi daripada ketandusan idea.

Abi bawakan kisah Ashabul Kahfi dan perancangan jahat orang kafir Quraisy yang nak bunuh nabi. Sesuai dengan 3 ayat terakhir surah tersebut.

Apa perancangan jahat orang Quraisy? Korang tau tak?

Ni abi nak share sikit.....

Malam sebelum nabi hijrah, pemuda2 gagah@kaki samseng berkumpul dan mengepung rumah nabi SAW. Hasrat mereka nak bunuh Nabi. Plan mereka begitulah hasil idea jahat Abu Jahal dan disokong oleh Iblis yang menyamar jadi manusia.

Malam tersebut, sebelum nabi keluar nabi ambil segenggam pasir dan melemparkan ke atas mereka. Lalu Nabi SAW dapat keluar dengan aman tanpa mereka sedari. Huhu...heybat lagi perancangan Allah walaupun mereka dah merancangnya!

Citer kedua ketika Abu Jahal nak menghempap batu ke kepala Nabi SAW tatkala mana baginda sedang sujud kpd Allah 'Azza wa jalla. Abu Jahal terpaku dan tak dapat nak tunaikan hasratnya untuk melihat kepala baginda Rasulillah berkecai. Apa yang berlaku???

Abu Jahal terpaksa berundur dengan muka yang pucat dan ketakutan. Apabila ditanya beliau menjawab ternampak seekor unta yang sangat besar hendak menendangnya dengan kaki. Oleh kerana itu lah beliau berundur diri...haaaa baru tau heybatnya Allah dan perancangannya.

Ok lah setakat ni dulu untuk perkongsian....

Selamat beristirehat!

Friday, July 14, 2017

Adik Faiz

Saya berasa malu mendengar kisah adik Faiz bin Ibrahim, pelajar cemerlang yang mendapat 10 Mumtaz dalam peperiksaan STAM 2016. Beliau walau tidak sempurna seperti orang lain amat menjaga hubungan dengan Allah dengan selalu bersyukur padaNya.

Beliau mempunyai idola yang mana idolanya ialah sesorang yang lebih teruk kecacatan dibandingkan dengan dirinya. Beliau termotivasi dengan nasihat dan kata2 ayahnya supaya beliau belajar dengan bersungguh2 kerana beliau tidak sempurna seperti orang lain. Tanpa ilmu beliau akan dianggap sebagai sampah dalam masyarakat. Dengan motivasi tersebut, beliau berusaha untuk menjadi seorang yang terbaik seperti manusia sempurna yang lain.
Beliau dari darjah 1 hingga 3 mendapat tempat terakhir di dalam kelas..darjah 4 hanya lulus 2 subjek. Darjah 5 beliau berjaya mendapat 2A...dan atas usaha yang tak pernah jemu dan tawakkal yang hebat beliau berjaya memperoleh 4A 1B dalam UPSR.

Betapa kuatnya semangat untuk berjaya dan menjadi orang yang bermanfaat dalam masyarakat.
Beliau menulis jawapan exam STAM sehingga menitik darah di dagunya.😭😭😭😭.
Adik faiz menulis menggunakan dua jari yg ditolak dgn dagu beliau...Allahu...betapa hebatnya semangat beliau dan kuatnya iman adik Faiz.

In sha Allah..adik Faiz akan menyambung pengajian ke Universiti Islam Madinah bawah tajaan kerajaan Arab Saudi
Kecacatan adik Faiz tidak menghalang dirinya untuk berjaya walaupun 95% urusan harian diuruskan oleh ibunya. MashaAllah..anak yang hebat dan ibubapanya juga hebat.


Disebabkan oleh cerebral palsy...adik Faiz hanya buleh menggerakkan kepala dan boleh mengangkat tangannya sedikit sahaja tanpa boleh menggerakkan jarinya.

Video ini menunjukkan adik Faiz sedang membuat demo cara menulis...menggunakan 2 jari tgn kiri dan ditolak dgn dagu...hasilnya dia menulis satu doa mohon keampunan drpd Allah utk dirinya...Allahurobbi....😭😭😭😭😭
Beliau sgt menjaga hubungan dgn Allah...dengan sentiasa bersyukur 😭😭😭.

Bagaimana dengan kita? Kongsikan kisah adik Faiz dengan anak2 kita supaya mereka termotivasi untuk berusaha bersungguh2.

copy n paste...


Kek Lapis Sarawak


Alhamdulillah hati rasa sayu sebab seorang anak murid "Arfizi Safian" yang exsainsri telah menghantar beberapa "Kek lapis Sarawak" untuk  abi dan keluarga.

Sebenarnya Arfizi ni adalah anak murid abi pada tahun 2003(kalau tak silap). Asalnya dari sekolah lain dan menyambung ke tingkatan 4 di Sainsri. Banyak kenangan bersama beliau. Kini, beliau pun telah menjadi pendidik seperti abi juga di Kota Samarahan. Syabas Arfizi!

Bila makan kek lapis tu, fikiran abi mula lah teringatkan pelbagai kek lapis Sarawak time beraya di Miri dulu.6 tahun lepas. Memang best sangat kek lapis diorang. Macam2 perisa ada. Kalau pergi ziarah kat rumah kengkawan, ada la 2 3 jenis kek lapis diorang. Abi tak lepaskan peluang untuk menjamah kesemua kek yang dihidang atas meja.

Yang pastinya kek lapis diorang memang menggamit kenangan!

Syukran Arfizi atas hantaran kek tu. Sila tunggu hantaran balas pulak dari ustaz.

The Keropok!

yang pakai baju kaler pink(tengah) itulah anak murid abi...


Sunday, July 9, 2017

Sambutan Raya di SAIS
















credit to Muizuddin and team majalah sekolah

Saturday, July 8, 2017

MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA SAIS





credit to Sir Naiman dan kru bertugas

Tuesday, July 4, 2017

Malam untuk berehat

ihsan dari google

Malam untuk berehat...berhentilah bekerja. Badan penat otak letih kerana seharian bekerja. Tumpukan pada keluarga dan amal ibadat kepadaNya...

Memang cantik sangat Allah SWT ciptakan malam tu untuk hambaNya berehat.

Tadabburlah maksud firmanNya:

"dan kami jadikan tidurmu untuk istirehat. dan kami jadikan malam sebagai pakaian" ....surah An Naba' (9-10)

hari ini warga SBP dikejutkan dengan kematian seorang Pengetua SEMESTI. Arwah ditemui tidak sedarkan diri dalam keretanya pada jam 3 pagi. Sebelum tu, arwah telah keluar dari rumahnya untuk meronda2 kawasan sekolah dan berehat dalam keretanya lalu tertidur terus dan selama2nya.....

Al fatihah untuk arwah. Moga rohnya dicucuri rahmat. Digolongkan di kalangan orang2 yang beriman. 

Cuma kita yang hidup ni, berpadalah dalam melakukan kerja.Jika badan letih, berehatlah. Jangan duk kacang sangat! (loghat kelate) kelak merana badan. Mungkin arwah dah sampai ajalnya begitu. 

Gunalah waktu malam sebaik mungkin.

SELAMAT MALAM

Monday, July 3, 2017

Perangkap tikus

perangkap yang dibeli RM8

kali ni dah masuk perangkap. Abi fikir ni kali kedua si mokkus ni masuk perangkap. Kali pertama masuk abi lepaskan saja dalam semak tepi rumah tu. Kali ni masuk rumah lagi. huhu...tiada maaf bagimu lagi.

Kali ni terpaksa campak dan buang daerah jauh2. Buang ke negeri pasir berdengung. Biar hidup ngan spesis hok sama jenis situ. Cari rumah baru pulak la situ.

Nok katok biar mapus sian sangat rasanya. Nak bagi makan racun tikus takut busuk rumah pula. Takut cari tak jumpa mana perginya. Last2 pikir buang daerah la.

Apa pandangan Islam tentang tikus ni?
Boleh bunuh tak?

Fatwa mengatakan bahawa tikus ini adalah salah satu makhluk perosak juga dan boleh dibunuh.

Tapi nak bunuh tu perlulah kepada ihsan dalam membunuh. Dengan erti kata lain nak bunuh biarlah mati cepat. Jangan siksanya lama2 seperti meletakknya di tengah panas atau pun menjirusnya dengan air panas dan sebagai nya.

Kalau nak pukul biarlah dengan sekali pukulan atau dua kali dan terus mati. Jangan sampai dia terazab sakit sebelum mati.

yang ni adalah salah satu teknik membunuh dengan cepat. tikus yang terkena jerat ini akan mati @KO terus

yang ni petua nak halau tikus:
Ambil beberapa helai daun durian belanda dan letakkan di tempat-tempat yang sering menjadi laluan binatang tersebut. Letakkan juga di dalam almari makanan.

Inikan raya II

antara mereka yang bertamu ke teratak abi raya kali ini....

anak2 Ex Saisian 



keluarga Hazran N Zul 

Keluarga Ust Hakiman Al Ahmadi 

bersama baby "Hamra' "cg Hazran 

Saturday, July 1, 2017

Inikan raya

Raya tahun ni jatuh pada hari Ahad@1 Syawal. Umat Islam di Malaysia beraya 29 hari jer tahun ni. Biasanya 30 hari.

Raya pertama hngga kelima semua disambut kat rumah ayah bonda.
Cuma raya kedua dan ketiga pergi beraya kat Tumpat dan Palekbang...

Alhamdulillah jalanraya tak la jem sangat macam tahun2 sudah.
Biasanya time raya gini memang gerun dan menakutkan la sbb jem.



Friday, June 23, 2017

anugerah tuhan

Citer Selasa lepas, dari awal pagi badan rasa tak selesa bila pergi kerja. Kerap sangat masuk tandas. hampir setiap jam masuk tandas. Hingga pukul 10 hampir 4x buang air kecil. Allahu ..dahsyatnya.

Badan terasa sejuk semacam jer. Walaupun ekon kat bilik guru tu rosak dan terasa juga hot nya tapi badan abi rasa sejuk. Entah kenapa pula jadi camtu.

Lebih kurang jam 11 pagi badan terasa pulak sejuk panas. Alamak! ada kelas ni. Terpaksa pulun masuk kelas juga. Ajar sikit2 dan yang  wajib2 jer dulu, pastu terus bagi latihan....

Masa dalam kelas punye lah tak tahan sejuk hinggakan abi suruh budak turn off kan kipas.tak tahan sangat.Kekadang tu abi pejam kan mata sebab sejuk sangat. Kekadang tertidur. Abi dah bagitau pada diorang bhw abi tak sihat ari ni. Izinkan abi berehat dalam kelas dalam keadaan gini.

abi text kpd beberapa org pentadbir minta excuse untuk pulang berehat sebab tak sedap badan. No reply. Hanya blue tick shj. so, sangka baik.

Oh dahsyatnya ujianMu Ya Rab padaku di penghujung Ramadhan ini....

Sambil drive, abi kesejukan walaupun ekon kereta tak buka. Isteri di tempat kerja abi call suruh dia balik ngan orang lain. Tak larat sangat nak pergi ambil.

sampai di rumah terus capai selimut dan berselimut laaaahhhhh atas sofa....

Saturday, June 17, 2017

Rezeki Ramadhan





Masuk jer bulan Ramadhan Al Mubarak ni, reseki bertambah dengan berbuah nya Mulberi ni. sangat lebat. Mungkin ditambah dengan faktor cuaca dan hujan yang banyak kot sepanjang puasa ni.

Apapun alhamdulillah...bolehlah buat air Mulberi dan rojak buah.


rojak buah resepi sendiri


wajib berjimat!

Dapur off ari ni. Masakan semua dr bazar. Menu berbuka n menu bersahur.Dua² kena cari.

Tapi memang betul lah pak imam kata kalau gi bazar RM50 tu pasti terbang melayang dengan mudah ke tangan makcik² & pakcik². Tu pun dah habih 'gheng' berjimat cermat dlm membeli (sambut seruan pokjib n kakros).Mmg yer kurang 4 hinggit dekat 50 hinggit. Beli gapo dio? tak beli byk pun. Kita kan hero² ramai.

Lauk utk hero² & lauk utk abi ummi. tak byk serba satu. Tapi gitu la rega mkanan zmn loni ada yg mahal tak ptut mcm bedil pun ada. huhu.Ganer la orang anak ramai 8 9 orang nak g beli bazar.....

Andaikan ambo xmasak selama 5 hari.,mau kena keluarkan duit rm250....fuhhhh!jeng lagu nih...baik beli lauk mentah la.masak sendiri.Kito bukannya gaji rm20k sebulan! 
pendek citernyo, baik masak sendiri drp g bazar. kalu duk membujang takpola g beli....perabih duit dlm kocek tu. Bile lagi nok perabih.Time gini lah....

Hidup kena berjimat cermat dr sekarang kerna M'sia ke arah ekonomi meleset. Kena menabung utk masa depan. Thn 2027 ekonomi merudum lagi...tak caya ek? ekonomi malaysia merosot mesti ada angka 7...thn ni 2017.tahun sblm tu pun angka 7 jg kan?
kot² mana pun hidup mesti ada plan.plan ekonomi rmh tgga. Jgn ingat nok enjoi jer hgga sanggup cr bank bbuat personal loan. Orang mcm ni,terus terang ambo kata hidup xde plan!

Sunday, June 11, 2017

masuk kerja

Semalam dah masuk kerja semula setelah 2 minggu bercuti. Tapi cuti pun ada la juga kerja yang belum beres. Terpaksa dibuat dalam cuti. Tanda kertas soklan bebudak. Satu minggu baru setel dan makan cuti minggu pertama.

Bila masuk kerja badan rasa lemah longlai sedikit. Maklumlah bercuti lama kan. Kekadang tu bila buat kerja tersengguk beberapa kali. Ada la juga tertidur terus. Maklumlah puasa kan!

Walaubagaimana pun sebenarnya waktu berpuasa inilah kita dapat fokus dengan tepat kerana tak perlu fikir soal makan minum. Bersembang pun jarang2 jer. Kita dapat fokus kerja.

So, sama2lah kita tekun dalam melakukan kerja kita.InsyaAllah kerja kita akan menjadi kerja yang berkualiti. 




Friday, June 9, 2017

Hukum memakai kanta lekap


Soalan:
Apakah hukum memakai kanta lekap yang berwarna bagi wanita?

Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Berdasarkan penelitian kami, isu ini bolehlah dirumuskan seperti berikut:
  1. Tiada khilaf dikalangan para fuqaha’, iaitu mereka membenarkan penggunaan kanta lekap berwarna ataupun tidak sekiranya penggunaan kanta lekap tersebut atas dasar perubatan dan hajat. Ini kerana kanta lekap adalah ganti kepada kaca mata bagi mereka yang mengalami masalah penglihatan seperti rabun. Meskipun begitu, nasihat doktor yang bertauliah mestilah di ambil kira untuk mengelakkan berlakunya komplikasi terhadap mata selepas menggunakannya yang mana boleh merosakkan mata.[1]
  1. Pendapat yang membenarkan pemakaian kanta lekap berwarna atas dasar perhiasan mengatakan bahawa ianya termasuk di dalam perhiasan yang diharuskan penggunaannya selagi mana tiada dalil yang mengharamkannya. Ini berdasarkan firman Allah SWT:

قُلۡ مَنۡ حَرَّمَ زِينَةَ ٱللَّهِ ٱلَّتِيٓ أَخۡرَجَ لِعِبَادِهِۦ وَٱلطَّيِّبَٰتِ مِنَ ٱلرِّزۡقِۚ قُلۡ هِيَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا خَالِصَةٗ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ ٱلۡأٓيَٰتِ لِقَوۡمٖ يَعۡلَمُونَ 

Maksudnya: Katakanlah: "Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki yang baik?" Katakanlah: "Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat". Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui.

(Al-A’raaf: 32)

Al-Imam al-Syaukani Rahimahullah menyebutkan bahawa perhiasan itu adalah apa-apa yang dihiaskan padanya manusia dari pakaian atau selainnya daripada perkara-perkara yang dibenarkan dari bahan galian yang mana tidak terdapat larangan untuk berhias dengannya seperti batu permata dan lain-lain.[2]
Berdasarkan keumuman mengambil perhiasan, maka hukum pemakaian kanta lekap sama ada berwarna ataupun tidak, adalah dibenarkan namun para ulama’ meletakkan beberapa syarat antaranya:
  • Mestilah tidak memudaratkan mata si pemakai.
  • Pemakaiannya tidak terdapat unsur-unsur penipuan, menunjuk-nunjuk serta bermegah-megah di hadapan orang lain, khususnya di hadapan bukan mahram. Adapun isteri yang memakai kanta lekap berwarna bagi tujuan berhias bagi suaminya, maka ianya dibolehkan. Begitu juga bagi perempuan yang bakal bertunang yang mana mengenakan kanta lekap berwarna dihadapan tunangnya bagi kelihatan cantik maka ianya tidak dibenarkan syarak kerana terdapat unsur penipuan di dalamnya.
  • Tidak berlaku pembaziran kerana sesetengahnya dijual dengan harga yang mahal.
  • Tidaklah kanta lekap itu menyerupai mata binatang, kerana tasyabbuh (menyerupai) dengan binatang adalah dilarang di dalam Islam.

Kesimpulan
Berdasarkan keterangan di atas, sekiranya penggunaan kanta lekap itu bagi tujuan perubatan maka ianya dibolehkan sama ada berwarna ataupun tidak berwarna.
Adapun memakainya bagi tujuan perhiasan, pada asalnya hukum pemakaiannya adalah dibolehkan namun perlulah diambil kira syarat-syarat yang telah digariskan oleh para ulama’ seperti yang telah disebutkan di atas yang mana jika tidak diikuti boleh jatuh kepada hukum haram pada pemakaiannya.
Meskipun hukum asalnya adalah harus, namun kami juga cenderung terhadap pendapat ulama’ yang mengatakan seeloknya ditinggalkan pemakaian kanta lekap berwarna demi mengelakkan diri dari terjebak ke dalam fitnah seperti penipuan dan pembaziran. Wallahu a’lam.


Akhukum fillah,
S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

copy n paste

Thursday, June 8, 2017

malam ke 14 Ramadhan

Malam ni dah masuk malam ke 14 Ramadhan. Sekejap jer rasanya. Pejam celik,pejam celik....huhu

Ya Allah terimalah amalan kami selama ini dalam bulan yang penuh barakah ini...

Sesungguhnya kami telah sehabis baik untuk melakukan ketaatan dan ta'abud cinta kami kepadaMu...

Hanya Dikaulah yang selayaknya kami sembah...

Tiada Tuhan selain Engkau dan Muhammad SAW pesuruhMu

Panjangkanlah umur kami hingga ke penghujung Ramadhan ini

Amin

Wednesday, June 7, 2017

Ramadhan di Kemahang

Musim sekolah banyak dihabiskan di rumah ayah dan mak di Felda Kemahang. Kebetulan jatuh bulan Ramadhan pulak. Ni lah masanya yang sesuai untuk berbuka bersama ibu dan ayah. Anak2 memang suka bila berada di kampung. Air soya adalah feveret minuman ketika berbuka. Memang sedap la air soya yang di jual di simpang jalan dekat kedai berek di Felda Kemahang 1 tu. 

Kuih muih kat situ pun memang best juga. Macam2 ada. Murtabak "Umar" pun tak ketinggalan sedap juga di simpang 3 tu. RM3.50 satu. Ada juga abi tanyakan kat situ rega air tuak sebotol kecil. Memang mahal juga la. RM5 sebotol. Kalau kat Setiu ni rega sebelum puasa RM3 jer sebotol.

Memang tuak ni lah feveret abi di bulan Ramadhan ni. Tapi tak leh nak beli sokmo sebab mahal sangat. Setakat ni baru 2 botol jer beli. 


Sunday, May 28, 2017

Semalam pergi ronda2 Rantau Panjang. Dalam pukul 1130 gitew. Hajatnya nak beli baju raya untuk hero2 tapi takde yang berkenan. last2 beli seluar jeans slack sehelai. RM30. Pastu untuk her0 no 1 & no 2 diorang nak beli beg Quechua...

Usha sana sini maka terjumpalah. Rata2 diorang bagi rega yang sama. Beg yang budak2 muda duk wat stail loni tuh. Kecik jer tak lah besar sangat pun. RM20.

ihsan dari google


Saturday, May 27, 2017

Salam Ramadhan Al Mubarak

Alhamdulillah musim cuti sekolah tahun ni betepatan dengan musim puasa. Puasa tahun ni disambut pada hari Sabtu bersamaan 27 Mei 2017. Dapat la abi sekeluarga sambut puasa dengan mak dan ayah di kampung. 

Malam tadi sempat berterawih malam pertama di masjid Nurul Hidayah Felda Kemahang 2. Imam Solat Terawih adalah imam jemputan. Dengar khabar daripada Thailand. Alhamdulillah bacaan nya sungguh merdu dan mengikut citer rasa abi. 

Hari ni pergi hantar ummi mengurut badan di Kampung Bechah Laut. Lepas urut badan, terus melencong ke Bandar Baru Tanah Merah. Shoping2 sikit mana yang patut. Intai baju raya untuk hero2. Tema tahun ni baju "kurta". warna tak kisah la warna apa pun janji kurta....kurta....kurta...bukannya kuch kuch ho ta hei ...hahaha...

Tak banyak lagi kedai baju raya yang buka. Khemah pun masih terbiar kosong lagi. Yang ada hanya khemah kepunyaan "Zaleha Textile". Banyak la juga baju kurta dan jubah2 kat situ. Sempat la abi sambar kurta untuk hero yang sulong dan kedua. Untuk hero yang ke 3 & 4 takdang nak beli lagi sebab terlupa bawa ukuran.huhu

Syukur tak terkira untuk Ramadhan kali ini kerana sempat lagi hidup dan bersama keluarga tercinta especially dapat sambut dengan mak ayah. 

Moga Ramadhan kali ini akan banyak membawa perubahan ke dalam diri abi , ummi dan anak2 khususnya dalam mengharungi dunia yang penuh pancaroba ini. Biarlah Ramadhan kali ini Ramadhan yang bermakna dari sudut sahsiah dan ruhiyah.

Wednesday, May 24, 2017

Kerabu Meggi

Bila tiba jer waktu petang, fikiran abi terus melayang nak masak apa yer untuk famili... Abi rasa begitulah hal nya dengan si ummi pd waktu ketika dahulu yang terpaksa memerah otak berfikir untuk memasak demi familinya.

Fikir punyer fikir maka keluar lah idea untuk buat kerabu meggi. Memandangkan sayur salad ada lagi kat peti ais tu, so decide utk buat kerabu meggi. 

Abi godek2 google sikit cari petua memasak kerabu....

so terhasillah kerabu meggi spt pd gambar di bawah.....yummmmiiii


banyak kkaro benda yang tak sempat dibeli tadi...
hajat nak beli sotong la, sosej ketam la...semuanya terlupa.

so, bahan2 yg diguna pakai dlm kerabu ni:
asam limau
daun salad
daun sup
lada hijau besar
ikan bilis digoreng siap
tomato
timun batang 

cara buatnya: 
toskan meggi yg direbus
letakkan bahan2 spt tomato, daun salad, lada hijau, ikan bilis dan timun 
perahkan asam limau 2 biji 
gaul biar sebati...
jangan lupa masukkan gula 1 sudu ker.1 sudu setengah ker.biar manis sikit2 gitew...
garam pun letak lah sikit...jgn banyak tau...takut masin 

ok siap gaul boleh la dimakan...

bismillah....

Tuesday, May 23, 2017

Salad Nugget

Tak tau nak wat mende ngan nugget. Kalu goreng dah selalu dibuat. Godek2 kot internet pun tak jumpa. Hanya ada resipi goreng jer.

So, semalam lepas solat asar abi gorengkan nugget. Pastu Nugget tu abi potong empat kerat gitu. Macam kiub jadinya. Gorengkan pula bijan sampai warna kecoklatan gitew! 

Ambilkan sayur salad@lobak kerinting dan potong kecil2. Masukkan juga timun batang dan tomato yang dipotong kecil2.

Letakkan dalam satu bekas besar kesmua bahan2 tadi. Rasioanalnya cuma satu, senang nak gaul. 

last bahan adalah air pencicah. Abi gunakan air pencicah ikan bakar ataupun sotong/udang. guna jenama LARIS. Masukkan air pencicah secukup rasa. Letakkan sedikit gula dan gaul hingga sebati.

Tal sampai sepuluh minit pun gaul. Dan hasilya........tadaaaaaa



Roti telor hancur

Dua hari lepas, bangun awal2 pagi menyiapkan sarapan pagi. Kesian kat hero2 asyik makan nasi dengan ayam jer setiap hari. Boring juga budak kan???huhu . So awal2 lagi abi dah sediakan menu mee goreng. 

Ala ringkas jer. Tumis bawang dan letak jer sos dan kicap tu. Sedap juga nanti InsyaAllah. Tak perlulah letak sayur. Bebudak bukannya suka makan sayur pun!

Ari ni, bekfas dengan roti telur hancur pulak. Pelik jer bunyi nama bekfes tu. Alaaaaa...telor digoreng hancur dan letakkan dalam roti. Masukkan kacang merah sikit. Kira jadi macam ala2 kebab la @ala2 roti john gitew. 


lebih kurang gini la yang dibuat pagi td.cuma yg ni lebih cantik sikit. takpe yang penting dapat masuk dalam perut.



Monday, May 22, 2017

Kenapa Allah pilih kita

ADA ORANG , ALLAH PILIH DIA UNTUK DIUJI

BUKAN ORANG LAIN TAPI DIA....

MUNGKIN ADA HIKMAH DISEBALIKNYA

ALLAH NAK AJAR DIA DAN BERI DIA PENGAJARAN...

DAN BERI JUGA PELAJARAN UNTUK ORANG LAIN

USAH MENGELUH !!!

DI SITULAH KITA BELAJAR

BELAJAR DAN TERUS BELAJAR ...

SEHINGGALAH KITA DAPAT MEMBEZAKAN

ANTARA KACA DAN PERMATA....

ANTARA HAQ DAN BATIL ...




N A S I H A T

HATI YANG LEMBUT AKAN MUDAH MENERIMA NASIHAT 

WALAUPUN DARIPADA SEORANG KANAK2

TAPI HATI YANG KERAS TIDAK MUDAH UNTUK MENERIMA NASIHAT

SEKALIPUN DARIPADA SEORANG MUFTI ATAUPUN ALIM ULAMAK 

Sunday, May 21, 2017

BUDAYA MAKAN DI HOTEL..


Relevan kah dengan ekonomi ygtak stabil sekarang?minyak naik pun bising...
Hi-tea di hotel paling tidak RM40-45 perkepala (banyak betul makan).Boleh muat ke perut tu???

Jika makan kat kedai@restoran biasanya harga utk makan tengahari antara RM8-10.( tu pun ambik menu yg paling best)
Beza antara RM45&RM10 = RM35.
Tak membazir ke RM35 yg dibayar tu semata² untuk menjamu 'perut stokin' .Kalau lah kita berikan RM 35 kpd yg kurang berkemampuan,,,,mungkin dah 3 -4 orang dapat merasai sedeqah kita tu. Tapi kan, mungkin tak ramai yg berfikiran begitu. Mungkin ramai yg mengatakan....'alaaa skali skala makan hotel apa salahnya' huhu....

Tak nampak membazir ke kat situ?
Budaya makan kat hotel ni cukup sinonim bg yg kerja kerajaan mahupun agensi swasta.
Kalau kita ceritakan perihal harga kita makan kat makcik dan pakcik di kampung tu, gerenti ternganga mulut diorang! mungkin ada yg kata dgn RM45 tu, diorang boleh makan nasi bungkus pagi (ayam kampung contohnya) selama seminggu.

Bila la nak berhenti budaya makan ala² ahli mubazzirin ni?
Ada function sikit, makan kat hotel. Ada program sikit, makan di hotel.Kononnya nak nampak 'grand'. (bertepuk tangan la setan² kat sebelah korang makan tu.korang jer tak nampak) sekarang diorang dah ada sekutu!

Bulan puasa dah nak dekat. Memang niat tak nak membazir dlm bulan tu. Tak nak beli banyak makanan.Takut tak habis. Bulan puasa jer ke kita dilatih supaya tak membazir? Bulan lain??

Oh! hanya telahan drp umat akhir zaman.Kerana kita takut budaya ini lahir drp perancangan Dajjal yg suka kpd WOW! WOW hebatnya diorang ni...makan kat hotel...

Saturday, May 20, 2017

minyak vs air



Kata orang minyak dan air tak boleh bercampur. Betul ke? Pernah tak tengok minyak dan air dalam satu bekas yang sama. Air dapat larut dalam minyak ataupun minyak larut dalam air. Bila dah larut maka kita takkan dapat kenal pasti lagi mana satu air dan mana satu minyak.

Perumpamaan ini ada betulnya. Jika diperhatikan memang air takkan bercampur dan sebati dengan minyak.Amat cantik perumpamaan ini jika kita lihat dari sudut kemasyarakatannya.

Dapat dilihat hari ini pelbagai ragam manusia yang ada. Ambil saja yang muslim atau pun yang mukmin. Mukmin ini pun 2 kategori. Satu mukmin yang soleh dan keduanya adalah mukmin yang 'asi. Walaupun sesama mukmin tapi cara hidup mereka adalah jauh berbeza.

Mukmin soleh adalah hamba Allah yang senantiasa taat pada suruhanNya serta menjauhi laranganNya. Mereka ini sentiasa mengingati Allah dalam setiap ketika dan takut untuk melakukan maksiat kepada Allah.

Mukmin 'asi pula adalah hamba Allah yang melakukan maksiat kepada Allah seperti berjudi,berzina, minum arak dan sebagainya. Mereka ini lali dari mengingati Allah. Tapi pada masa yang sama mereka masih lagi percaya kepada Allah cuma perangai atau akhlak buruk mereka sahajalah yang mencemari tittle mukmin itu.

Jadi difahami di sini mereka tidak akan dapat disatukan walaupun atas nama persahabatan lebih2 lagi atas nama perkahwinan. Mereka adalah aliran yang berbeza2. Cara hidup yang berbeza2. Satu orang ingin mencari redha Allah dengan melakukan ketaatan dan seorang lagi ingin mencari keseronokkan dunia yang bersifat sementara.

Memang betullah kata orang minyak dan air takkan bercampur!


Wednesday, May 17, 2017

Ticers Day

16 Mei hari ticers day. Semua sekolah terhenti seketika proses pdpc. Termasuklah kat SAIS ni. Kemeriahan terserlah pada hari guru ni. JPN Terengganu menggalakkan sekolah2 agar guru2 mengenakan pakaian "back to school". Tapi kami kat SAIS ni dah buat tema tu 2 tahun yang lalu.

Jadi tahun ini kita buat tema "jika aku bukan seorang guru..."

Jom layan gambar.....

sukaneka: lemparan kasih sayang,,,,kata mereka...pegang dengan kasih

akhirnya satu belon pecah akibat tiada kasih sayang semasa memegangnya....tergelak us Jo di sebelah

bottle flip antara acara yang menguji kemahiran 

bowling kelapa.Tn Hj menunjukkan skillnya

 so, today if i were not a teacher i will be a chef . ok tak???huhu

bersama enggineer , cg Zalizan

the second chef, Us Amran 

wakil rumah ABAS menang main bowling kelapa

dapat anugerah guru paling bergaya (no 2) hehehe tak bergaya pun.diorang silap pilih. bagi abi pilot yg lebih bergaya

bersama cikgu Aziz 

bersama students form 5


 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.