Saturday, November 18, 2017

Power Istighfar



"Barangsiapa  sentiasa  beristighfar  nescaya  ALLAH  memberikan  jalan  
keluar  untuk  setiap  kesedihannya  dan  membuka  jalan  untuk  setiap
kesempitannya  dan  ALLAH  memberikan  rezeki  yang  tidak  disangka-sangka."
(HR Ahmad, Abu  Daud,  Ibnu  Majah  dan  Hakim)


Kali ni abi cuba nak kongsikan power of Istighfar dalam hidup abi sendiri. Bukan nak menunjuk2 tapi sekadar perkongsian dengan ahli blogger sekelian betapa KUASA nya begitu hebat. 

Dalam hidup kita ni, kita tak dapat lari daripada pelbagai masalah. Ada masalah yang kecil mahupun yang besar. Di sini lah Allah nak menduga dan menguji hambaNya sejauh manakah kebergantungan kita kepadaNya. 

Ada yang kuat imannya akan terus tidak putus2 berdoa dan berusaha untuk menyelesaikan masalah hidunya. Di samping tawakkal kepadaNya. Ye, tawakkal yakni berserah kepadaNya selepas berusaha. Bukannya tawakkul yakni berserah tanpa usaha.

Dan salah satu daripada usaha seorang hamba yang sedang di landa musibah adalah dengan beristighfar. Mengucapkan kalimah keramat itu dalam keadaan yang pelbagai. Baik sesudah sembahyang atau ketika bersahaja, iaitu tatkala senang lenang. Nampak mudah bukan ? tapi tak semudah itu wahai sahabat2ku....

Ungkapannya cukup mudah sesiapa pun mampu melafazkannya hatta kanak2 sekalipun. Bukan itu sahaja manusia munafik pun mampu melafazkannya! yang jadi masalahnya sekarang adalah ISTIQAMAH. Istiqamah dalam melafazkannya.

Carilah masa yang sesuai untuk beristighfar. Contohnya selepas solat isya'. Capailah biji tasbih tu dan beristighfar lah. Amalkan selama sebulan berturut2, InsyaAllah anda akan istiqamah selepas itu. Ataupun diamalkan sebelum hendak tidur. Selepas bacaan doa tidur beristighfar lah...(silap haribulan anda akan tertidur sambil beristighfar) Alhamdulillah jika anda mati sekalipun pada malam itu, InsyaAllah anada mati dalam keadaan sedang bertaubat kepadaNya. 

Nak kongsikan di sini bila abi sentiasa amalkan zikir ini, abi nampak pertolongan Allah datang membantu. Sedikit demi sedikit segala masalah dapat diselesaikan. Memang benarlah pesanan Nabi Allah Nuh kepada kaumnya supaya beristighfar, nescaya pertolongan Allah akan datang. Ye, Nasrullah. Pertolongan Allah pasti dekat! 

Selamat beramal!


Konvokesyen Azzam....Pra Sekolah SK Kpg Buloh

Citer hari Selasa yang lepas...anak abi Ahmad Azzam Hakimi telah pun menamatkan pra sekolah nya (6 tahun) di SK Kpg Buloh, Setiu. Berjubah merah diorang tu. Cantik dan lawa!!  Tu adalah adalah ahli kelas diorang. Kelas Delima. 



zaman abi dulu takde lah konvo ala2 gini. Kira habis sekolah, habis lah...huhu...zaman lening jah kira macam2 dah diorang buat untuk menampakkan kemeriahan di alam sekolah. Alaa...kanak2 riang ria ribena...


yang perempuan berjubah biru...comel llote blako


korang masih ingat tak siapa nama guru tadika korang? 
Abi masih ingat lagi tau? Tahun 1986 & 1987 abi bersekolah tadika. Nama cikgu abi ialah Cikgu Noraini dan cikgu Hashimah. Terima kasih cikgu kerana mengajar abi A B C.... 1 2 3.... sehinggalah abi berada pada tahap sekarang ni. 

Moga Allah balas jasa dan budi baik kerana mengajar abi mengenal erti hidup.

Jazakumullahu khairan kathira.

Thursday, November 16, 2017

Surah Al Kahfi


Sempena hari Jumaat ni, jom kita baca.....

Moga Allah Selalu dan sokmo jaga kita antara Jumaat ni hingga lah ke Jumaat depan. Amin

Paling tidak pun baca ayat 1 - 10 dan 10 ayat terakhir.

Dia pun makhluk Allah jua

Tengah sedang menunggu budak2 nak berlatih menari, ada seekor burung yang terbang kat ruang legar lobi pejabat. Terus dia terhantuk di dinding cermin tu. Jatuh dan pening2 lalat kat lantai. Abi ambil dan tengok matanya terkebil2...Pening lagi gamaknya....

Oh kesian...mungkin masa dia terbang tadi tak pakai radar dan terus kena dinding.

Dia pun makhluk Allah jua dan harus dibantu. Kena buat ihsan terhadapnya. Bantunya terbang semula. Abi berikan burung tu pada beberapa budak SAIS agar menjaganya sehingga pening nya hilang dan dapat terbang semula.


Makhluk yang tak berakal pun Allah suruh kita membuat ihsan, inikan pula manusia yang berakal lebih lagi la kena buat ihsan...

Friday story

Pagi ni kluar makan dengan ummi. Tempat feveret ummi. Warung Tok Ma yang terletak di Bukit Grebar, Setiu. Dalam sebulan adalah sekali pergi makan situ. Apa istimewanya warung tu??? Kat situ ada gulai ayam kampung dan nasi kerabu sedap. Kira jjijak hati la kalau makan (kata orang kelantan) Kat situ lah antara warung ayam kampung yang abi dan ummi selalu makan selain kat Kg Bintang. Pagi ni kita makan berdua jah tau! Kasi romantik sikit di pagi Jumaat nih...huhu. Si baby Affan kite tinggal kat along suruh mengasuh kejap....Along memang boleh diharap. Sekali sekala nak juga makan berdua kan...kan...

Dalam pukul 9 lebih abi siapkan Affan pula....mandikan dia.Kasi dia segar bugar. Biasanya Affan akan jadi aktif selepas dimandikan. Ceria mukanya. Diajak bergurau pun dia mau.

Pukul 10 lebih abi bersiap ke SAIS pula melihat dan memantau anak2 ABAS membuat latihan menari. Persiapan untuk Hari Penutupan Showcase esok pagi. Berikan diorang laptop dan berlatih lah kat situ 2 jam.


Wednesday, November 15, 2017

Obses Kerja

Semalam adalah hari yang cukup memenatkan bagi abi. Dimulakan dengan sarapan roti canai "Roti canai ccotek" - ada telor ccotek atasnya.2 biji sekali hadap cuma yang satu lagi tu roti kosong lah. Sambil makan sambil sembang kedai kopi bersama geng2 penglipur lara. Geng yang selalu memeriahkan kedai kopi Kimie di awal pagi.

Bergegas pula ke makmal melihat hasil2 anak SAIS dalam KASTEK (Karnival Sains & Teknologi) tengok diorang present dan berkuiz. Abi dulu memang minat Sains sejak dibangku sekolah lagi. Mungkin minat kat cikgunya juga kot. Bukan cikgu pompuan la tapi cikgu laki. Penampilannya yang bersahaja dan wara'. Jarang kita lihat cikgu Sains yang wara'...Biasanya wara' ni kita kaitkan dengan penampilan ustaz2 dan ustazah2. Pemikiran abi pd masa tu la. Kewarakkan nya la yg menyebabkan abi minat subjek tu. Tapi kita minat pun tak lah tinggi sangat markah. Cukup makan je. At least kita tak lah tercorok sebaris dengan 'diorang' tu.




Namun, sebenarnya Sains lah yang mendekatkan kita dengan pencipta kita. Betul tak? Dengan Sains juga lah ia dapat memberikan kita pelbagai pahala.

Macam mana ye? Kita berfikir tentang keagungan ciptaan Allah dan rasa takjub dengan ciptaanNya. Kita berfikir tentang planet2 yang berjalan di orbitnya tanpa sebarang perlanggaran walaupun sedikit. Kita rasa heybatnya Allah. Itupun dah dapat pahala. Belum lagi kita kaji tentang pokok2 dan haiwan2...Seronok sebenarnya jadi cikgu Sains ni kalau dapat dikaitkan dengan agama. Kaitkan Sains dan agama. Di situlah kita mantapkan aqidah pelajar kita.

selfei dulu dengan adik Zul yg smart n hensom ni. Moga smart dia berjangkit jg ke kito nih....rasa muda pulak bila bersama orang muda.hihi

Oh ye.....habis pusing2 di makmal dan  snap beberapa keping gambar,turun semula dan kembali ke bilik guru membuat kerja2 pengkeranian yang tak habis2 dari dulu hingga sekarang. Pastu teringat kan pula nak mendaftar anak ke tingkatan 1/ 2018 Si Jazlan . Bergegas pula ke SMK Putera Jaya. Alang2 masa dah nak mendekati pukul 115 pm, pekena dulu nasi beriani kambing di Bandar Permaisuri. RM12 + Teh O Beng! Selepas ambik anak dari sekolah,masuk semula sambung kerja.....hinggala lah berjumpa dengan PKP untuk penilaian akhir PBPPP. Sembang2 dengan PKP hinggalah jam menghampiri pukul 5.Metabolisme badan dah makin menurun. Mata rasa kuyu jer.Nak cari bantal. Asyik duk ngadap komputer kan dari td.Penat mata, penat badan,penat otak. Last2 bersiap pulang.

Singgah di kedai Pok Ayub beli  nasi sekejap untuk hero2. Tentunya ummi tak masak dengan kondisinya yang kurang sihat. Senang citer beli n bungkus.

Lepas Isya' mata start kuyu lagi dan rasanya dalam pukul 930 lebih, shutdown!

Tersedar jam 400 pagi dan sambung kerja lagi sikit >>>>>PAJSK ....yg belum complete.
Setel sudah. Alhamdulillah.

keje....keje....keje.....

Usah mengata

Kita tidak ada masa untuk mengata kat orang... masa kita amat suntuk... kita tidak ada masa nak buka aib atau memalukan orang lain.. aib dan dosa kita sendiri pun cukup banyak.. di akhir zaman ni kita perlu banyak muhasabah diri dan cari amalan amalan yang soleh... kita perlu bimbing keluarga kita... masa kita makin sempit... mari kita cari bekalan untuk selamatkan diri kita di padang mahsyar nanti.. di mana setiap orang sibuk nak selamatkan diri sahaja... tak akan hiraukan orang lain !
- Mohib Khouli -

Dunia Bukan Pentas Lakonan!

Dunia Bukan Pentas Lakonan, Hidup Bukan Pertandingan!
'Tak mahu kalah'??? 'Tak boleh nampak orang lebih daripada kita'? Sedap istilah "tak mahu kalah" dan "tak boleh orang lebih".
Siapa yang letak kalah atau menang? Siapa yang membandingkan diri lebih atau kurang? Siapa yang bertanding untuk nampak "lebih"?
Mengapa perlu bertanding? Kita berjalan di atas LANDASAN TAKDIR KITA MASING-MASING. Fokus sahaja kepada laluan kita dalam menuju redha Allah. Usah rasa bertanding dengan sesiapa sehingga timbul rasa negatif seperti cemburu dan iri hati. Sia-sia semua itu.
Fahamilah dengan mata hati bahawa hidup ini bukan sebuah pertandingan. Dunia ini bukan tempat berlumba-lumba mencari "kelebihan".
Bertanding atau membanding untuk positif itu tidak salah. Sekadar membanding diri dengan yang lebih hebat untuk kita jadikan idola, agar berjaya dan membangun maju setanding orang-orang berjaya itu bagus. Majukanlah diri untuk beribadah kepada Allah.
Semua kita adalah manusia yang keluar dari perut ibu tanpa apa-apa, telanjang sahaja. Adakah kau seorang terlebih istimewa dan hebat daripada orang lain yang lahir-lahir sudah siap memakai baju sutera paling mahal sejak dari dalam perut ibu, dan ada kelebihan lain daripada orang lain, adakah??? Tidak, bukan. Janganlah saling hasad dengki dan iri, kerana kita ini lahir ke dunia sama-sama tiada apa-apa.
Dan mati nanti pun kita takkan bawa apa-apa, semua dikafankan dengan kain putih sahaja. Kain putih yang sama sahaja tak kira pangkat kita apa, kita lawa ke tidak, kaya ke miskin, putih ke sawo matang, kerja apa, status apa.
Tiada beza kan kita semua? Jadi mengapa nak rasa aku lebih, kau kurang? Mengapa nak cemburu dan iri hati?
Kita semua sama sahaja. Walau kita dato', datin, menteri, guru, janda, anak dara, isteri orang, anak orang, ketua jabatan, tukang sapu atau sesiapa jua...sama sahaja.
Perlu kita ingat bahawa kita semua sama di sisi Allah. YANG BERBEZA DI SISI ALLAH ADALAH TAKWA. Bukan pangkat, darjat, rupa atau harta.
Wallahualam.

copy n paste dr Fb

Monday, November 13, 2017

Kawan,sahabat @ teman



Zaman sekarang ni nak cari kawan senang sangat. Dengan adanya teknologi yang canggih manggih ni sekelip mata jer dapat. Bukak FB , find friend and request friend....tunggu dia accept.Sekelip mata je kan??? Zaman pantas...

Tu nak cari kawan. Kawan tak sama dengan sahabat.Martabatnya tak sama. Macam gini la, cikgu DG41 dengan cikgu DG44...senang citer sebab abi kan cikgu. Cikgu DG41 ni kurang sikit pengalaman nya mengajar berbanding cikgu DG44. Begitu juga kawan, kawan ni banyak....tapi tak  semua kawan tu baik...ada juga yang tak baik. Jahat la kita kata. Depan kita dia nampak ok tapi belakang kita dia kutuk kita habis habisan.

Kawan yang baik tu adalah sahabat. Dia tak khianati kita. Tiada buruk sangka dengan kita, Senang hati kita bila bergaul dengannya.Depan kita dia baik dan belakang kita pun dia baik dan tiada prasangka buruk dengan kita. Itu sahabat. Pernah dengar sahabat sejati?? Sahabat sejati lebih daripada itu lagi.Macam2 dia buat untuk sahabatnya. Sanggup korbankan diri sendiri.

Sahabat sejati  ni lah yang abi namakannya teman. alaaaa macam teman sejati jugak la. Kita boleh berkongsi rahsia dengannya. Dia tak bocorkan rahsia. Dia amanah. Dia tak prejudis. Dia sanggup tolong temannya dalam kesusahan tanpa ada niat lain. Niat nak duit ker...niat nak merapu ker...kaki bodek ke...takkkkk bukan itu teman. Nak cari teman ni la yang susah. Hati2 wahai sahabatku bila nak cari teman. Takut tersalah pilih. Lebih2 lagi kalau nak cari TEMAN HIDUP.

Teman hidup akan bersama kita selama2lamanya hingga liang lahad...bahkan boleh jadi hingga ke syurga.InshaAllah.

Moga sahabat blogger mempunyai teman teman hidup yang baik2...hingga ke jannah.Amin.

cancel tazkirah

Seperti yang dijadualkan maghrib malam td kena bagi tazkirah kat surau At Taqwa, SAIS. Hati dah berkobar2 nak bagi tazkirah. Tapi setiba di rumah, ummi bagi tau dia tak sihat badan. Asyik sakit tekak dan batuk2. So atas dasar sian ko bining n rasa tanggung jawab abi cancel kan takirah.

Entah sape lah yg bg tazkirah tu, Rasanya Us Jo @ Us Ha lah yang selalunya ganti tempat abi dan sedia jd muzakkir relief. Nok wat guaner benda yang kita rancang tak menjadi kerana ada halangan yang munasabah. Family first!

So, malam tadi abi yang stanby jadi babysiter. Nak mintak tolong along pun, dia peksa esok hari. Malas nak ganggu dia study.Biar lah dia fokus skit utk peksa esok hari. Nanti kang, jadi ganer2 kita yang dipersalahkan.huhu.

Nasib baiklah si Affan tu tak meragam sangat malam td. Lebih kurang jam 900 malam tido lah dia. Alhamdulillah syukur sangat sebab dapat betulkan urat saraf awal2...

Saturday, November 11, 2017

Botak



Botak? Tiada siapa pun dapat meramal botak kepala tatkala dia berumur 40 tahun. Masa tingkatan 5 berpuluh tahun dulu abi tak pernah terfikir bahwa kepala abi akan jadi botak. Ye lah masa tu rambut tengah melebat lagi. Macam2 fesyen dan gaya dapat didesign.

Kini zaman rambut lebat tinggal kenangan belaka. Mencecah umur 40 an sedikit demi sedikit rambut makin hilang. Mulai dari bahagian atas tengah hinggalah ke bahagian belakang.Rezeki rambut dah makin berkurang. Tu tandanya kita dah mekin merepot dan tua. Sedari lah wahai diri.

Tak apa takde rambut pun. Tak sakit pun takde rambut. Sikit pun tak. Yang penting sekarang ni tubuh badan biar sihat. Rambut tak sihat takpe. Tak jejaskan kesihatan. Ye tak? Berapa ramai orang hari ni walaupun berambut lebat tapi dah kena penyakit macam2. Darah tinggi la,diabetis la, kolestrol tinggi la, kanser usus la dll...Bersyukur tak awak2 semo sebab takde penyakit serius ?

Walaubagaimana pun harus ingat bahawa bila rambut dah takde itu maknanya saat mati kita dah mendekat. Tua la kita namanya. Bila dah tua tu nama nya dekat nak mati. Waspadalah saudaraku semua. Allah nak beri petanda awal dah dekat kita tu. Kita je yang buat acuh tak acuh...

Oklah itu jer untuk peringatan diri besama.

Wednesday, November 8, 2017

Marking paper

Baru siap marking paper Pendidikan Islam...mulai pukul 930 malam habis pukul 1230 pagi....huhu..dahsyat kali ni. Selagi tak berbunyi dalam wasap grup sekolah 'tarikh akhir' key in markah selagi itulah pen merah ni tak bergerak. Bila dah berkokok SU Pep dalam wasap grup baru lah laju dan berair mata nak marking.

Itulah perangai buruk abi yang pasti susah untuk diubah sejak turun temurun semenjak jadi cikgu. Dah jadi habit dan sebati. Korang pun mesti ada habit juga kan yg susah nak diubah?? Kalau ada tu jangan lah sampai menyusahkan orang lain yer?

Ok...awal2 pagi esok nak berebut dengan cikgu2 lain untuk isi markah. Harap dapat nombor 1 dan giliran pertama. Doakan abi ye!

Mengantuk dah mata ni.....

Tido dulu.....wassalam....

Black Coffee

Kenapa Mesti Black Coffee?

Siapa penggemar kopi? Kalian suka minum kopi yang bagaimana? 
Kopi susu? Kopi pekat? Coffee ice blended? Hari ini saya nak cerita
 tentang kebaikan minum kopi O. Black coffee. Yang betul-betul kosong tanpa gula, susu atau krim tau! Memang kopi semata-mata.

Kopi O pekat atau black coffee memang ada banyak manfaat kesihatan. Black coffee yang tidak ditambah gula atau susu mengandungi nilai kalori hampir 0. Sesuai sangat untuk yang ingin berdiet dan mengurangkan berat
 badan.

Selain itu, kandungan kafein dalam kopi boleh bantu tingkatkan
 metabolisme badan. Jadi, bagi sesiapa yang nak bersenam atau
 workout, disarankan minum secawan kopi beberapa minit 
sebelum sesi workout supaya kadar metabolisme badan dapat 
ditingkatkan. Lebih tinggi metabolisme, lebih banyak lemak 
terbakar, lebih tinggi amaun kalori yang berjaya 'dibunuh'.

Bukan itu sahaja, kopi juga dapat bantu kita agar kekal segar 
dan lebih fokus sepanjang hari selain membantu mengurangkan risiko
 penyakit diabetes. 

Masalahnya, kopi kosong tanpa gula, susu atau krim = KOPI PAHIT! 
Ramai yang tidak gemar minum black coffee sebegini. Jangan 
bimbang. Semuanya bisa diatur.

Dalam artikel saya di ZALORA sekitar hujung Ogos lalu, saya 
ada kongsi cara-cara untuk mula jatuh cinta pada black coffee. 
Memanglah jika lidah kita sudah terbiasa dengan kemanisan
 gula dan creamy susu atau krim, kita akan kata tidak pada black 
coffee. Tetapi, kita boleh cuba perlahan-lahan supaya deria rasa kita
 dapat nikmati kopi O sekaligus kebaikan-kebaikannya.

Ingin tahu lebih lanjut? Klik sahaja pada gambar di bawah. Jika 
kalian pernah cuba salah satu cara yang saya nyatakan, kongsi di sini ye. 😊

copy paste dari blog: http://famf-tower.blogspot.my/2017/11/kenapa-mesti-black-coffee.html#more

Tazkiyah kan diri



Tazkiyah diertikan dengan penyuciaan jiwa. Maknanya jiwa dalam diri itu perlu disucikan dan dibersihkan. Kenapa perlu bersih dan suci ?

Badan kita ni ada unsur jasmani dan rohani. Jasmani tu luaran kita yang sering kita nampak seperti telinga, hidung, mulut, tangan dan lain2 lagi.... Kalau terkena penyakit senang kita nak ubati. Kena kurap ke, kudis ke, berdarah ke, melecur ke dan lain2 lagi. Hatta penyakit dalam badan pun kita dapat rawati dengan teknologi terkini.

Rohani tu adalah roh atau jiwa kita. Rohani kita ada tikanya sakit dan ada tikanya sihat. Sihat rohani tu seperti rohani para nabi dan rasul serta auliya' Allah. Roh mereka sentiasa sihat. Jiwa mereka sihat selalu. Tiada unsur2 negatif.

Tapi roh kita orang Islam ni ada yang sakit. Kenapa sakit dan macam mana sakit tu ? Sakit rohani atau sakit jiwa tu seperti hasad dengki, buruk sangka, riak, sombong, ujub dan lain2 lagi. Jadi untuk nak elakkan hati dan jiwa kita daripada penyakit ni, kita kena sucikan ia.

Ya benar. Sucikan ia dengan zikrullah. Pernah abi berpesan kepada para jemaah surau supaya amalkanlah zikir harian. Pilihlah mana2 zikir yang sesuai untuk membasahi lidah. Subhanallah ke, Alhamdulillah ke, astaghfirullah ke.....bebas suka hati kita.Yang penting kita amalkan setiap masa. Paling tidak pun, selepas Isya' kita ambik tasbih dan amal zikir. Biar cukup 99x atau genapkan ia 100x. InshaAllah kalau kita amalkan zikir astaghfirullah 100x, abi pasti jiwa kita tidak kotor dan terselamat daripada membuat benda yang tak elok.

Jom amalkan mulai sekarang ni setiap kali selepas Isya' zikir "Astaghfirullah" 100x. Kalau tak sempat buat, amalkan sebelum tidur. InsyaAllah anda akan terasa Allah itu dekat dengan kita.

Tunggu apa lagi???Let's do it!

Friday, November 3, 2017

Suami pemarah

Post yang lepas,abi bercerita tentang suami penyabar. Kali ni nak citer pulak pasal suami yang pemarah. Bila dengar jer pasal suami pemarah,rata2 isteri takkan kata nak kepada suaminya yang macam tu.

Nak citer lagi ni pasal suami yang pemarah. Biasanya orang yang suka marah2 ni adalah orang yang tak dapat tahan SABAR. Bila ada jer masalah di hadapannya, terus dia melenting dan marah. Kalau dia seorang suami, pantang isteri buat salah atau ada yang tak berkenan di hatinya terus kena marah.Huhu....memang malang la kalau si isteri dapat suami macam ni.

Bukan setakat dimarahi tapi dimaki hamun lagi. Tak cukup dengan maki hamun dipukul lagi. Ishhhh...Dia ingat isteri ni tempat lepas geram ker???? atau dia ingat isteri ni punching bag boleh dipukul sesuka hati????

Wahai si suami ingat lah.....isterimu adalah amanat Allah untukmu. Dia ada hak yang sepatutnya kamu jaga dan beri. Tunaikanlah haknya.Jangan sakiti hatinya,emosinya serta fizikalnya. Nak cederakannya jauh sekali tidak boleh. Haram!

Sebaik2 suami adalah Rasulullah SAW. Contohilah baginda. Perhalusi sunnah baginda dalam rumah tangga.Dalami pergaulan baginda dengan isteri2 baginda....Cedoklah daripada baginda sunnah berumah tangga inshaAllah rumah tangga kita akan selamat.

Monday, October 30, 2017

Suami penyabar

Rasa nak nukikan kisah seorang suami yang bersabar atas karenah isterinya. Ni kisah benar yang abi sendiri pernah bertanya tentang kisah hidupnya dan isterinya.

Syeh, demo dengan bini demo macam mana ? kalau bini demo masam mencuka dengan demo...tanya abi yang inginkan penjelasan @ pencerahan darinya.

" saya gini jer.....kalau dia moody@masam mencuka dengan saya, saya buat tak kisah juga. Saya takkan tanya kenapa. saya senyap. Ada la tuh dia kat mana2 dia tak berkenan dengan saya. Saya takkan marah dia dan jauh sekali saya nak tampar atau pukul dia". jelasnya.

" jika nak dibandingkan dengan jasa dia yang besarkan anak2 masa saya tiada,memang tak terbalas. waktu malam dia bangun susukan anak. Dia juga masak untuk saya dan anak2....memang banyak lah jasa dan pengorbanan dia pada saya".

Kata2nya memang menyentapkan hati saya! Rasa terkesima dengan jawapannya.

Itulahjawapan daripada seorang rakan saya. Seorang ustaz! Ye, dia ustaz.

Sunday, October 29, 2017

Ujian itu rahmat


Ada orang melihat  ujian atau musibah merupakan kafarah daripada Allah. May be Allah nak hukum seseorang tu, so Dia berikan denda@hukuman di dunia berbentuk kafarah. Kafarah ni macam2 lah kan. Ada kafarah untuk berlaku atas dirinya sendiri. Ada juga kafarah berlaku sekitar orang di sekelilingnya, dia yang terkena tempias juga.

Sebagai manusia kita akan mudah percaya bhw bila Allah marah , Dia akan beri ujian dan ujian itu adalah kafarah kepada hambaNya. Tapi pernah tak kita terfikir bhw ujian itu adalah rahmat Allah kepada hambaNya. Mari kita renung sama2....

Seandainya kita diberi ujian olehNya, misalnya demam yang berlanjutan. Lambat nak sembuh. Hinggakan puas nak makan ubat. Apa yang menimpa atas diri kita itu kita masih mampu untuk melakukan ibadah seperti solat. Tak pernah kita mengeluh walaupun sedikit. Kita masih mamppu bersabar dalam serba hal.

Sebenarnya hal demikian ada rahmat Allah. Allah nak ajarkan kita supaya jadi insan yang penyabar. Sebelum ini kita insan yang kurang sabarnya tapi bila ditimpa ujian kita jadi penyabar.Bila ada ujian juga kita sering sebut nama Allah. Ingat Allah selalu dalam setiap gerak geri. Sebenarnya itu rahmat Allah ke atas kita.Dia nak ajarkan kita sesuatu bhw perlu ingat Allah selalu tatkala senang mahupun susah.

Adakalanya ujian itu datang kerena Allah nak didik kita. Itu rahmat Allah sebenarnya. Dia beri didikan dalam bentuk ujian. JIka hambaNya berjaya mengharungi ujian itu bermakna Allah dah ajarkan dia sesuatu.

Tahniah diucapkan kepada anda yang masih lagi bergelumang dengan ujian2... Itu tanda Allah kasih kepada anda. Bukan marah kepada anda!InshaAllah satu masa nanti anda akan tau bhw ujian itu adalah rahmat daripadaNya.

Saturday, October 28, 2017

ragam anak

Anak anugerah ilahi yang tak ternilai kepada kita. Tanpa anak kita akan rasa sunyi. sunyi dan boring sebab asyik tengok muka yang sama jer. Abi pernah rasa suatu tika dahulu saat diuji Allah sukar untuk dapatkan anak. 3 tahun lebih kami kawin tapi tak dikurniakan anak.

Bila dah dapat anak baru lah ceria hidup kan? Memang anak2 lah penyeri rumah tangga. Bila anak2 dah besar sedikit macam2 ragam yang akan kita tengok nanti. Ada yang manja, pemarah, sensitif@emosi, suka membodek, membatu api pun ada dan macam2 lagi lah....Ibubapa kena bijak fahami sikap2 anak.

4 orang anak, 4 sikap yang berbeza2. Rambut sama hitam tapi hati lain. Sikap pun lain. Yang paling abi tak tahan dengan telatah anak2 adalah sikap diorang yang suka membodek. Dari mana diorang belajar tak tau lah....dengan abi jer diorang membodek. Dengan ummi diorang tak la pula. Takut kot!

Kalau nak sesuatu barang tu, asyik meminta jer nak barangan tu. Biasanya mainan la. Disebut2 2 3 hari selagi tak beli. Siap membodek lagi! Terpaksalah kita mengalah. Ingat sekali kesian juga.Gitu lah hidup selagi kita dapat penuhi hajat diorang, tunaikan lah. Lain lah kalau takde duit. Usah kedekut dengan anak2. ataupun usah berkira dengan membeli barangan mereka kerana suatu hari nanti kita akan rasa kesunyian dengan permintaan mereka apabila mereka dah besar. Betul tak?

Bagi si ayah yang suka merokok memang tak kisah kalau beli rokok sehari sekotak pun. Tapi kena fikir lah juga kan kalau anak minta nak beli mainan 2 minggu sekali. Si ayah memenuhi keperluan diri untuk dirinya....apa salahnya kalau sekali sekala penuhi hajat si anak.

Friday, October 27, 2017

RoTi

Kalau sebut roti, memang itulah yang tak dapat dipisahkan dalam hidup kami. Roti mesti ada kat rumah.Hampir setiap hari mesti ada.Anak2 memang suka makan roti. Mungkin hormon kami laki bini dah sebati dengan gandum tok Arab masa belajar di Jordan satu tika dulu. hehehe

Macam2 dapat dibuat dengan roti ni. Ada gak kami bekfes dengan roti. Celup dengan telor pastu goreng. Bila siap sapu pulak dengan sos atau mayonaise. Ada gak kami goreng telor hancur dan dimakan dengan roti.Dan yang hero2 ni suka makan adalah dengan roti beger...memang menambah la jawabnya...

Apapun menyediakan makanan halal dan bersih amat dituntut dalam Islam. Kita lah yang bakal mencorakkan makanan untuk famili kita. Kita tak tau sejauh manakah yang ada kat kedai tu penyediaannya bersih ke tak...diorang hanya tau meniaga saja...so abi lebih prefer kalu makan di rumah jer...biarlah tak sesedap di kedai @ restoran pun...janji kita sefamili hepi...betul dop...buat apa nak tunjuk2 makan di hotel2 mewah@restoran...kita bukannya orang kaya pun...hehe

Air tangan ibu ayah yang penting dalam masakan ni.  Dengan asbab air tangan mereka lah kita jadi manusia yang berakhlak, dengar kata, dengar nasihat dan dengar segala2...Ye lah...memang penat orang kata hari2 kena masak untuk anak2...tapi natijahnya, disebalik kesusahan itu lah Allah ganjari dengan reseki anak2 yang sihat dan bermacam2 lagi.

wallahu'alam.


Tuesday, October 24, 2017

Nasi Khao Mok

First time ummi masak dan masuk dapur selepas cuti berpantang. Ummi beraksi kat dapur minggu lepas. Alhamdulillah nampak macam kesihatan ummi dah semakin sihat dan pulih.

So , apa yang ummi buat untuk abi dan anak2 ummi ialah "Nasi Kowmok". Dimasak dalam periuk besar. Memanh banyak kali ini sampai makan hingga pagi esoknya. Nampak berselera betul anak2 dengan menu ni. Alhamdulillah....terima kasih Allah sebab anugerahkan pada abi seorang isteri yang pandai masak dan pandai melayan anak2...

Pernah makan nasi kowmok tak????

Tu menu dari Thai...boleh search kat google...ni haa gambar nya daripada en. google.

https://highheelgourmet.files.wordpress.com/2014/07/thai-halal-chicken-rice-briyani-khao-mok-gai-by-the-high-heel-gourmet-1-1.jpg


Thursday, October 19, 2017

Baiki atap rumah

Hari ni minta tolong 2 orang pekerja Indon datang baiki atap rumah yang bocor. Lama dah bocor tapi tak jumpa orang yang nak baiki. Usha punye usha akhirnya jumpa lah 2 orang Indon ni. Bukhari dan Rasyid.

Hanya hari Jumaat jer yang diorang wat keje sebab ari lain diorang keje buat rumah dgn tokey diorang. Nak harapkan abi panjat bumbung rumah memang kiamat la. Gayat oiiii....So lebih baik kita upah diorang jer la. Berapa upahnya kita kasi la biar berbaloi.

Kalau rumah rosak senang nak baiki kan??sebab kita tau katner rosaknya. Senang nak repair. Tapi kalau hati rosak dan sakit, dapat tau ke katner nak repair???

So, pandai2 lah korang jaga hati. Hati adalah raja dalam tubuh badan kita. Kalau raja sakit bermakna anggota2 @ menteri2 yang lain pun akan sakit juga.

Jom jaga HATI dari sifat mazmumah...Hiasilah dengan sifat mahmudah.

Tipu daya dunia

Dunia ni penuh dengan tipu daya. Hanya orang celik dengan mata hati sahaja yang akan dapat tau. Kalau sekadar melihat dengan mata kasar kita takkan dapat tau tipu daya tersebut. Amat beruntunglah mereka yang dapat melihat dengan mata hati.

Camner nak tau melihat dengan mata hati??? mata hati itu adalah pemberian daripada Allah kepada hambaNya. Hamba yang selalu mentadabburkan ayat2 Nya baik siang mahupun malam, tatkala susah mahupun senang. Dari situ lah Allah kurniakan pancaindera yang keenam iaitu mata hati.

Allah berfirman yang bermaksud: 
Dunia itu penuh dengan permainan dan perkara yang lagha.

Dari ayat tersebut tu pun kita dapat tau bahawa Allah ingatkan manusia supaya berhati2 dengan dunia yang diciptakannya. Allah ciptakan dunia untuk hambaNya yang soleh dan yang tak soleh.

Bagi orang soleh mereka akan jadikan dunia itu hanya sekadar tempat persinggahan dan tempat untuk mereka bercucuk tanam amal kebaikan dan kebajikan mereka. Hasilnya nanti mereka dapat lihat di akhirat sana. Itulah orang soleh. Dunia hanya berada di tangan mereka dan tidak di dalam hati mereka.

Adapun orang yang toleh@tak beriman mereka ini menjadikan dunia sebagai tempat hiburan. Seolah mereka ini tak ingat akan kematian dan Hari Kebangkitan semula. Mereka menggunakan segala isi dunia dengan hawa nafsu mereka tanpa mempedulikan amal soleh yang mereka akan bawa nanti.

Kita akan dapat melihat di dunia ini manusia akan berlumba2 dalam mencari harta. Kerja siang malam. Mereka bersaing untuk menjadi kaya raya ataupun hartawan. Mereka sanggup lakukan apa sahaja semi untuk melumpuhkan pihak lawan walaupun daripada sahabat sendiri. Yang penting mereka dapat menawan harta!

Ada yang sanggup menghiburkan hawa nafsu mereka. Siangnya bekerja untuk mencari nafkah diri mahupun keluarga. Malamnya pula untuk berhibur. Masuk kelab malam dan berpoya2 dengan lelaki ataupun perempuan ajnabi. Mereka layan nafsu mereka. Ada yang cuba untuk menipu golongan hartawan semata2 mencari sesuap rezeki haram. Oh ! tak takutkah mereka makan harta haram??

Mereka menipu golongan ini dengan body dan muka lawa mereka. Tak cukup dengan itu ditambah pula dengan kata2 manis berbaur nista. Ada yang terpedaya hinggakan berjuta2 duit lesap. Tak heran kan keluar kat paper@news "seorang Dato' ditipu berjuta2 duit oleh teman wanita". Tak perlu heran pun sebab itulah pekerjaan mereka. Menipu golongan kaya. Mereka berjaya menipu di dunia tapi adakah selamat di akhirat???Sudah pasti tidak.

Beringat lah wahai teman tentang tipu daya dunia ini. Apabila terkena atau terpalit sudah tentu amat perit dan sukar untuk kembali ke pangkal jalan.

wallahu'alam.

Tuesday, October 10, 2017

Usah jadi hamba WANITA

Dunia hari ini menyaksikan bahawa ramai lelaki yang menjadi hamba wanita. Mereka sanggup menuruti hawa nafsu mereka semata2 ingin memenuhi citarasa wanita. Rasa begitu jelek sekali apabila seorang lelaki jatuh ke tangan wanita. Segala kemahuan wanita diturutinya. Sehingga sanggup menjerumuskan diri mereka ke lembah kehinaan.

Ambillah beberapa kisah yang berlaku di depan mata. Seorang wanita sanggup mengupah teman lelakinya untuk menganiyai lelaki yang lain. Ada yang sanggup berbunuhan. Allahu akbar. Tipu daya syaitan itu belaka. Syaitan gelak melihatnya.

Ada juga yang diperalatkan wanita untuk memuaskan hawa nafsunya. Wanita sanggup 'melanggan' beberapa lelaki demi kehendak nafsunya. Tak cukup dengan layanan di rumah oleh hasben halalnya maka dicari pula hasben yang tak halal. Kenapa ini semua boleh terjadi????

Awaslah wahai lelaki!!! dunia hari ini memang macam2 gayanya. Ada yang berbaju kurung elok tapi hatinya penuh dengan sifat mazmumah. Ada yang lidahnya tak jemu menyebutkan kebaikan diri yang dibuat dihadapan kawan2 tapi dibelakang lain yang disebutnya. Kata2 nista dan lucah permainan lidah. Tidak semua wanita sedemikian rupa tapi awaslah wahai lelaki kerana kamu bakal berhadapan dengan situasi sedemikian rupa.

Jika kamu ingin mencari calon hidupmu, maka kamu akan berhadapan dengan watak2 sedemikian. Jika kamu ingin bekerja di kilang mahupun pejabat maka kamu akan dapati watak2 tersebut ada di kiri kananmu. Jika kamu ingin mencari sahabat, tidak mustahil kamu akan menemui watak2 ini terlebih dahulu sebelum kamu menjumpai sahabat yang sejati.

Tuesday, September 12, 2017

Rindu Iktikaf

Semenjak dua menjak ni, rasa berat je badan nak melangkah ke rumah Allah. Ya Allah apa lah dosaku ini....Urusan rumah tangga semua nya ditanggung sepenuhnya oleh abi. Ummi direhatkan buat sementara waktu dek kerana bersalin.

Mungkin badan penat yang amat sangat hinggakan terasa malas nak ke masjid. Hanya mampu berjemaah dengan anak2 di rumah je.

Alhamdulillah kali ni,gagahi jugak tulang empat kerat untuk melangkah ke masjid. Allah bagi pertolongan dan kekuatan abi ke arah itu. Sesampai di masjid ,,,,sayu jer rasa. walhal Jumaat lepas baru jer pergi. Hati terasa nak duduk lama jer kat situ. Nak beriktikaf. Nak Zikir.Nak mengadu pada Allah. Nak citer segala macam citer yang tak mampu terurai dengan akal.

Tapi masa singkat.Lepas Isya' diorang nak balik rumah masing2.Siak nak kunci masjid. huhu.
Terpaksa abi angkat punggung juga lepas solat ba'diah Isya'.

Ya Allah mampukah diri ini digolongkan di kalangan orang2 yang mana hatinya tertambat dengan rumah mu???Abi rindu sebenarnya untuk bersamaMu Ya Rabb...rindu untuk mencurahkan isi hati...rindu untuk bermonolog denganMu....berkasih sayang denganMu di malam harinya...Ya Rabb berilah untukku kekuatan...kekuatan zahir dan batin

Saturday, September 9, 2017

Penne versi along

Penne versi along

Kali ni along (wildan) yang masak. Penne namanya. Produk daripada Kimball. Kelmarin abi dah buat tapi diorang rasa nak makan lagi. So abi ajarkan kepada along cara2 memasaknya. Semudah sifir dua ok???

1) rebuskan penne tadi dalam periuk. Bila dekat nak mendidih masukkan penne dan sesudu minyak zaiton. Tunggu ia sampai lembut.

2) Bila dah masak@lembut, toskan ia.

3) Tumiskan bawang besar dan putih dalam kuali. Kemudian masukkan kicap,sos cili dan sos tomato. Abi masukkan juga gula 2 sudu. Terpulang kepada individu masing2.

3) Bila dah sebati, masukkan lah penne tadi tu ke dalam kuali. Gaul lagi hingga sebati. Rasakan ia biar ada masam sikit, manis sikit . Terpulanglah pd korang!

4) Bila dah puas hati, korang makan lah. Tapi pastikan api dapur tu ditutup. Kalau takkkk, habislahhh!

Jom makan, Bismillah...

Nasi Arab

Kali ini abi rai besday bersama anak2. Tahun lepas ummi ada tapi kali ni dia tiada sebab berpantang di rumah mak. Tengah2 mencari idea nak sambut besday maka datanglah idea nak masak nasi arab untuk anak2 dan diri sendiri.

Pergi cari rempah kat PKT tapi dah habis. Bergegas pula ke kedai Zua. Mujur ada.Ambil satu kotak dan terus ke bahagian sayuran pula untuk mencari timun, salad, bawang dll....Ayam dah beli siap2 lepas ambil anak2 dari sekolah tadi.

Camner nak masak ekk??
Kat kotak tu dah ada disediakan cara2 memasaknya...korang masak lah ikut yang dia suruh.

Sekadar nak sikit kat sini sebagai panduan asas.

1) basuh beras basmati tu. Selawat lah sambil2 tu.Ikhlas kan niat nak beri pada anak2 tersayang.
Abi guna periuk elektrik jer untuk masak nasi tu.

2) Bila nak hampir mendidik nasi tu, masukkanlah rempah nasi arab tu.kacau lah biar sebati. kat kotak tu dia kata boleh bubuh pewarna kuning telor kalau nak. Abi tak bubuh. Ikut warna rempah tu jer. Memang kekuningan juga.

3) waktu mendidih tu juga lah masukkan 1 sudu minyak zaitun.

4) tunggu je lah ia masak. tu jer. Semudah sifir 2 kan!

Ayam pula camner?
Ayam tu abi perapkan garam dengan kunyit jer. Pastu dibakar guna periuk ajaib.
Macam2 boleh buat dengan ayam tu. Ada juga dimasukkan bersama nasi. Tapi abi tak buat camtu sbb anak2 rasanya tak makan kalau camtu. So, kita ubah suaikan sikit daripada asal.

Acar pula camner?
acar abi buat cukup ringkas. Potong kiub timun dan tomato tu. Pastu masukkan cuka dan gula. Kalau nak rasa pedas sikit, potonglah cili halus2.






Friday, September 8, 2017

5 September

5 September hari yang pasti akan abi ingat setiap tahun. Ia adalah tarikh keramat lahirnya makhluk yang bernama Muzaha bin Mohamed. Hasil perkongsian hidup antara Zaharah dan Mohamed. Tahun 1975 lahirlah insan ini di sebuah Kampung Beris Lanjut, Panji, Kota Bharu.

Seorang insan yang baru melangkah umur ke era 40 an. Huhu...Kini dah masuk umur 42 tahun. Aduhai dah tua rasanya diri ini. Sakit situ sini, lenguh sana sini...Ya Allah ....harapnya hidupku ini penuh dengan ketaatan kepadaMu dan kurang kemaksiatan kepadaMu.Amin

Seorang yang begitu komited terhadap kerja yang diamanahkan. Kalau suruh turun kerja jam 1 pagi pun, akan dia turun (ceewaahhh mana ada). Tapi InsyaAllah, apa2 kerja yang diberikan akan beres walaupun terpaksa memakan masa.Serius dalam kerja dan adakalanya terpaksa dipotpet2 oleh wife akibat terlalu 'obses' dengan kerja. Ya Allah jadikanlah ia sebahagian daripada amal kebajikanku.

Pun begitu, Insan kerdil ini punya hati dan perasaan yang terlalu sensitif. Mudah air matanya keluar tatkala mana membicarakan soal azab kubur, perpisahan, penderitaan hidup dan sebagainya. Ya lah, ianya bukan suatu yang dipinta2 tapi lahir dalam hati dan perasaan. Itu semua kerja Tuhan Yang Maha Kuasa. Kita tak mampu menempisnya.

Pernah sekali insan ini menangis tatkala memberikan tazkirah dikhalayak ramai. Tersentuh hati saat membicarakan kesederhanaan hidup seorang hamba Allah. Tidak berharta tapi cukup bersyukur dalam menempuh hidup. Memiliki rumah yang sederhana. Cuma pintanya dari Rabbul Izzati agar diberikan kesihatan yang berpanjang untuknya beramal...itu jer pintanya...(Ya Allah , mengalir lagi air mata ini saat menulis bait2 ini) Alhamdulillah Allah beri padanya apa yg dia nak..Sihat tubuh badannya. Dapat kayuh basikal ke sana ke mari. Syukur.....

ranjau hidup

Saya tertarik dengan artikel ini. Ada antaranya pasti pernah kita lalui dalam hidup.

1. Kalau kita bergaduh dengan pelanggan, walaupun kita menang, Pelanggan tetap akan lari.

2. Kalau kita bergaduh dengan rakan sekerja, walaupun kita menang, Tiada lagi semangat bekerja dalam satu kumpulan.

3. Kalau kita bergaduh dengan boss, walaupun kita menang, Tiada lagi masa hadapan di tempat itu.

4. Kalau kita bergaduh dengan keluarga, walaupun kita menang, Hubungan kekeluargaan akan renggang.

5. Kalau kita bergaduh dengan guru, walaupun kita menang, Keberkatan menuntut ilmu dan kemesraan itu akan hilang.

6. Kalau kita bergaduh dengan kawan, walaupun kita menang, Yang pasti kita akan kekurangan kawan.

7. Kalau kita bergaduh dengan pasangan, walaupun kita menang, Perasaan sayang pasti akan terguris.

8. Kalau kita bergaduh dengan sesiapapun, walaupun kita menang, Kita tetap kalah.
Yang menang adalah cuma ego diri sendiri.
Yang ini yg susah, mengalahkan ego diri sendiri.

9. Renungan bersama....
Apabila kita menerima teguran, kesilapan dan kesalahan usahlah terus melenting dan marah bersyukurlah masih ada orang yang mahu menegur kesilapan kita.

10. Mendengar isteri membebel di rumah, bererti kita masih punya keluarga.

11. Mendengar suami masih berdengkur di sebelah, bererti kita masih punya suami.

12. Mendengar ayah dan mak menegur dengan tegas, bererti kita masih punya mak ayah.

13. Merasa letih dan jemu menasihati anak yang nakal, bererti kita masih punya anak untuk saham akhirat ku nanti.

14. Merasa letih setiap ptg selepas penat bekerja, bererti kita mampu bekerja keras.

15. Membersihkan pinggan dan cawan kotor setelah menerima tamu di rumah, itu bererti kita punya teman.

16. Pakaian terasa agak sempit, itu bererti kita makan cukup.,

17. Mencuci dan menggosok timbunan baju, itu bererti kita memiliki pakaian.

18. Membersihkan halaman rumah, mop lantai, itu bererti kita memiliki tempat tinggal.

19. Mendapatkan banyak tugasan, itu bererti kita dipercayai dapat melakukannya.

20. Mendengar bunyi ekzos & hon dan anak jiran bising, itu bererti kita masih boleh mendengar.

21. Melihat anak-anak bermain riang, itu bererti kita masih boleh melihat.

22. Kita masih bernafas, itu bererti kita masih diberi peluang oleh pencipta yang agung untuk bertaubat dan beribadah.

Akhirnya banyak hal yang dapat kita syukuri setiap hari. Kita juga bersyukur mendapatkan pesan ini, kerana secara tidak sedar kita masih memiliki orang yang peduli pada kita.

Berhenti mengeluh dan bersyukurlah. Bersyukur dalam setiap keadaan meskipun tak ada alasan untuk bersyukur sekalipun. Kita sama2lah mencuba utk bersyukur walau diri ini selalu mengeluh tanpa berfkir hikmah di sebaliknya. Bersyukur diberi kehidupan yang baik pada masa ini dan akan dtg. InsyaAllah..

Semoga shbt2 yg pernah saya kenal saat kita pernah bekerja/belajar bsama dulu dan juga shbt yg baru bertaup di silaturahim dlm group ini...semoga diberkati hidup kita semua dan ambillah pesanan ini sbg satu pesanan kecil untuk dimanafaat bersama pada tahun 2017 ini.

copy n paste dari grup wasap

hari ke 2 Affan

Masuk hari ke 2 Affan di wad...Mujurlah mak abi datang menemani ummi di wad. Ingatkan Affan dapat balik dah tapi terpaksa ditahan oleh doktor sbb katanya Affan kena kuning. Tak tinggi pun, sikit jer. Tapi nak wat camner...dah undang2 hospital camtu.kena ikutlah.

Affan dipindahkan ke wad kanak2 . Hanya ibu dan ayah sahaja yg dibenarkan melawat. Orang lain tak boleh. Mungkin atas sebab keselamatan pesakit.

Badan ummi masih lagi tak bermaya. Masih sakit lagi di bahagian peranakan. Nak bangun pun slow apatah lg nak mendodoikan Affan tatkala menangis. Kesian ummi, abi tak dapat nak tolong.

Affan diletakkan dibawah lampu biru tu. Duk dalam takung tapi sekejap2 jer. Setengah jam tido kemudian bangun menangis.Bertabah la ummi. Besar pahalanya!

Hari ke 3 Affan dapat keluar hospital. Tu pun sebab sign surat risiko in case kalau terjadi apa2. Memang ummi surender untuk handle sorang2 Affan tu. Memang ye pun, mana lah ada kudrat lagi selepas bersalin. Paling tidak pun seminggu baru ada tenaga dan kudrat.

Jam 3 petang Affan tiba di lot 50793, Kpg Pak Kancil Dalam.....Ahlan wa sahlan Affan.Hadir mu membawa sinar kepada kami khususnya kepada abang2 kamu.

Monday, August 28, 2017

Kemunculan orang baru

Pagi itu, sekitar jam 4 lebih Ummi terasa sakit di perut. Sekejap sakit sekejap redha. Sehingga lah berlanjutan ke jam 5 pagi. Abi dah tak sedap badan dan syorkan pada ummi untuk pergi ke hospital. Sebelum bertolak ke hospital, abi kejutkan along yang sedang tidur dan bagitau bahawa ingin bawa ummi ke hospital.

10 minit perjalanan kami sampai ke Hospital Setiu. Terus memandu kereta ke wad bersalin yang berada di atas bukit bersebelahan wad kecemasan. Parking kereta betul2 depan pintu utama dan turunkan ummi kat situ.

Jam menunjukkan 6 pagi. Dah Subuh rupanya. Tapi kelibat nurse tak kelihatan walaupun seorang. Tidak seperti di Hospital Tanah Merah yang tak sunyi daripada keluar masuk nurse. Begitu juga dengan orang ramai. Tapi di Setiu lain, suasana tenang dan aman damai. Tiada orang yang nak bersalin pada masa tu. Tiada juga orang yang sedang menunggu! Abi keseorangan pada masa itu.Hanya zikir dan doa Nabi Allah Yunus adalah peneman pada masa itu di selang selikan dengan bacaan Al Fatihah. Abi menunaikan Solat Subuh di bilik kecil yang disediakan di situ.

Jam 7.15 pagi, nurse datang memanggil abi dan memberitahu bahawa ummi dah berada di bilik bersalin. Dia mempelawa abi masuk menemani. Ini adalah kali kedua abi menemani ummi. Kali pertama semasa ummi sedang bertarung nyawa untuk melahirkan puteri kami "Rabiatul Adawiyah" di HUSM. Tuhan masih sayangkan puteri kami  dan mengambilnya selepas 30 minit keluar dari alam rahim.

7.20 pagi ummi memberitahu bahwa dia sakit macam terasa hendak membuang air besar. Abi segerakan bagitahu nurse yang bertugas. 3 Orang nurse telah masuk dan membuat persediaan. Untuk percubaan 'push' buat kali pertamanya tak berjaya bagi ummi. Ummi teruskan lagi untuk kali kedua dan seterusnya tapi tak berjaya untuk mengeluarkan 'orang baru' melepasi garisan@sempadannya. Abi berdebar2....Ya Allah kuatkanlah tenaga ummi...itulah doa abi dalam hati. Beberapa zikir lain termasuklah doa Nabi Allah Yunus AS turut membasahi bibir abi. Abi lihat ummi semakin tak bertenaga untuk menerang orang baru. Abi lihat peluh terpercik keluar dari ubun2 ummi. Air mata tak henti2 menitis dari pipinya. Ya Allah begitu besar pengorbananmu untuk melahirkan seorang insan ini. Abi sapu peluhan yang keluar dan deraian air mata itu.

Dalam bergelumang dengan kesakitan itulah, pengharapan abi kepadaNya amat ketara sekali. Sehinggalah abi melafazkan juga kalimah zikir la hau la wala quwwata illa billahil 'aliyyil 'azim. Alhamdulillah tidak lama kemudian, lahirlah seorang insan jam 7.34 pagi pada hari Sayyidul Ayyam. Ahmad Affan Hakimi nama diberi.

Selesai Ahmad Affan Hakimi keluar, ummi dan abi melafazkan syukur. Terdengar suara kesyahduan ummi membacakan ayat suci Al Quran daripada surah An Nahl, ayat 78 yang bermaksud:

Dan Allah yang telah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia mengurniakan kepada kamu penengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran supaya kamu bersyukur.

Alhamdulillah atas segala hal...

#pengalamandibilikbersalin

Tuesday, August 22, 2017

Buli@gaduh

Buli ....buli.....buli....

kali ni 4 orang budak dipindahkan ke sekolah lain. Kes nya apa? Buli, gaduh.....isyyyy takde keje lain ke budak2 ni. Mak ayah suruh datang sekolah untuk belajar, korang mari sekolah untuk bergaduh pula. Kenapa korang ni ? Nak tunjuk hebat kah? Bukan itu caranya untuk tunjuk hebat...

Tunjuk lah hebat korang tu pada subjek. Biar strong semua subjek! Barulah hebat. Ni tidak, dah la belajar tak berapa pandai, nak jadi pembuli pulak di sekolah. Kalau begini lah. memang hancur lah masa depan korang dan masa depan Islam.

Takde gunalah ayahanda korang, PKHem korang dan guru2 lain duk bagi semangat dan motivasi suruh korang belajar sungguh2. Korang tak ikut nasihat diorang. Korang derhaka pada guru korang. Betul cakap ni. Derhaka ni bukan saja pada mak ayah, tapi dengan guru pun boleh jatuh derhaka juga tau!Camner lah korang dan ilmu korang nak berkat kalau derhaka pada guru. Silap ari bulan hidup korang pun takde keberkatan sebab derhaka pada guru dan menyusahkan mak ayah.

Ingatlah anak2 abi yang lain, jaga tingkah laku dan perangai di asrama dan sekolah. Tugas korang adalah belajar dan bukannya jadi samseng @kaki pukul kat sekolah. Kalau nak jadi samseng korang boleh "blah" dari sekolah ni. Ni tempat orang cari ilmu bukannya tempat nak lahirkan kaki2 pukul.

Hidup korang tak ke mana jika korang jadi kaki pukul. Walaupun korang jadi kaki pukul yang hebat pada masa sekarang ni tapi korang harus ingat satu masa nanti korang juga akan tua. Bila tua korang akan lemah. lemah badan dan sakit2. Masa tu korang pun dah tak kuat lagi. Silap ari bulan orang lain pula yang buli korang.

Kehidupan dunia ni ibarat roda yang sentiasa berputar. Selagi mana ada kehidupan selagi itulah ia akan berputar dan terus berputar. Ia kan berhenti tatkala mana ada orang yang 'brek' roda tersebut. Siapa ? Allah yang memberhentikan putaran itu..........kiamat.

Minggu Menanda Paper

Minggu ni terpaksa korbankan masa untuk tidur dengan nyenyak dan lena. Huhu. Malam tadi tidur pukul 12 malam dan bangun semula pukul 4 pagi. Terpaksa bersengkang mata menanda paper budak2 ni. Paper PAI yang tingkatan 1 belum siap lagi. Esok hari last key in markah dalam ISIS. Terpaksa pulun jugak malam tadi.

Alhamdulillah setel dekat nak subuh..

Pagi ni pula, duk pulun menanda paper Bhs Arab form 4. Boleh tahan juga. 46 orang semuanya. Baru setel 8 orang. Mata tak boleh nak tahan lama. Asyik teringatkan bantal jer. Sesekali terlelap atas kerusi.

Gagahkan juga diri ni untuk setelkan saki baki lagi. huhu

Pucuk Ketereh Pembuka Selera

Semalam ayah dan mak datang rumah. Waktu petang diorang sampai lebih kurang pukul 3 petang. Seperti biasa ada la ole2 dari Tanah Merah yang ayah bawa datang. Kali ni diorang bawa buah durian. Alhamdulillah molek isinya,kuning warnanya.memang puas hati makan.

Atas cadangan ummi, kali ini abi buat sotong rebus untuk anak2 abi dan mak ayah. selain tu ada la 2 3 ekor ikan kitan. Goreng jer. Selepas ummi menyiang sotong dan ikan, abi mulalah bersilat tung tang tung tang di dapur. Memang rezeki ayah dan mak murah, pucuk ketereh tumbuh dengan banyak sekali kat belakang rumah tu. Apa lagi petik lah. Ulam2an pun banyak. Petik juga pegaga yang tumbuh melata kat tanah tu.

Orang tua suka makan gitu2 jer bersama nasi. Budu plus durian tidak ketinggalan dihidang untuk diorang. So, memang membangkitkan selera la makanan malam diorang ni. Abi nak masak lebih2 pun memang tak terlarat dah, sebab balik kerja badan pun penat. Tu jer yang mampu.

Apa2pun syukur sangat sebab dapat makan buah doyan sampai kenyang!

Sunday, August 20, 2017

On duty

Tak perasan pulak guru 'on duty' hari ni. Tetiba jer seorang pelajar maghi jumpa abi. Sakit mulut katanya. Abi tanya dia, mana tau ustaz duty???
Dia tengok nama kat depan opis....huhu. exactly!tepat sekali@jolo dah tu. Tak  leh nak ta'wil lagi.

Selesai amik anak2 dari sekolah terus bergegas semula ke sekolah. Berjanji dengan budak dan hantar mereka ke klinik kesihatan Permaisuri.

Meehoon yang dibeli kat gerai tak sempat nak jamah. Rushing pulak. Syarikat percetakan call suruh masukkan duit@cek segera. Apa lagi terus start enjin dan ke CIMB bank.

Dekat klinik tu, ada la gerai goreng cempedak. Adusssss, hati abi meronta2 lagi nak makan. Dah la perut lapar. Siap bunyi lagi. So, beli RM3.....pikir nak makan time dalam keter nanti.

Ok lah berceloteh pulak. See U tomorrow. Jangan nakal2 time hidup ehhh. Jaga agama nescaya Allah akan jaga awak!

Kuey teaw basah

Semalam try lagi untuk buat kuey teaw basah. Alhamdulillah baru menjadi rupanya. Tu pun sebab master chef 'Ummi' yg bagitau cara camner nak bagi buat kuah kat kuey teaw tu.

Caranya mudah saja. Bila dah dekat2 nak masak tu, Bubuhla air panas kat dalam kuali tu. Bubuh air setakat yang kita mau. Ikut suka banyak mana mau kuah. Kalau sikit , sikit lah. Tapi ingat jangan biarkan ia lama. Kalau lama, kuey teaw tu akan hancur dan maybe tak indah mata memandangnya. Huhu.

Kalau dah hancur, hilanglah selera nak makan sebab keuy teaw tak cantik. Turun 50% selera nak makan.hahaha...

Tu sebab penampilan tu biar la elok juga disamping kecantikan dalaman. Cantik rupa, sedap rasa!

#sori, picture takde. Abaikan saja.

Friday, August 18, 2017

Char Kuey Teow

Pagi2 lepas dengar kuliah Subuh, singgah kedai beli nasi bungkus. Kerabu, nasi lemak dan bee hoon. Memang waktu time cuti hujung minggu, biasanya tak masak waktu pagi. So, abi banyak beli nasi bungkus.

Tengahari perut dah mula berceroottt.Adoiiii...masak nasi dan goreng ikan kerisi. Balik jer dari solat Jumaat, terus terkam ke dapur. Baju solat pun takdan nak tukar. Hilang sabar betol.

Bila dah masuk waktu petang, mula la pikir nak makan apa ekkk? jeng kepala sekejap mmikir. Last sekali suruh along gi beli kuey teow. Hajat di hati nak buat char kuey teow. Entah jadi ke tidak...huhu
Ummi jangan masuk campur ye...Kasi ummi rileks jer. Lagipun kesian kat ummi berdiri lama2 di dapur. Kan ummi bawa baby tu.

Pastu gi buka la peti ais. Tengok apa barang yang ada. Ada la bunga kobis, karot, sawi...Abi pilih karot dan bunga kubis. Letak banyak dalam masakan pun, anak2 bukannya makan. Kita yang tua ni la terpaksa habiskan.

Dipendekkan cerita, Char Kuey Teow yang nak dibuat tadi tuh tak menjadiiiiiii. Maka yang jadinya adalah kuey teow basah. Takpo la. Anak2 semua suka. Kering kuali!



kata tadi kuey teow basah tapi tak nampak basah pun.hahaha...takpe lah..janji masuk perut

Mengutip point2 ke syurga atau ke neraka?

Pelik bin ajaib manusia ni....Kenapa lah duk bazirkan air liur tu untuk bercerita sana sini perihal seseorang. Berceritalah sekadar keperluan sahaja. Tapi kan.....itu lah manusia....tak cukup bercakap ari ni, to be continue pulak pada hari esoknya....huhuhu...berat66 gitu

Tau tak, bila anak Adam ni hidup atau selagi bernyawa, Malaikat Raqib Atid tak jemu2 duk tulis apa2 yang dia buat dan dia cakap. Samada benda tu baik mahupun buruk! 

So, berhati2 lah dalam setiap tindak tanduk kita kerana kita sentiasa ***dimuraqabah oleh Allah SWT.

Ingat lah adakah kita mengutip point2 ke syurga ataupun mengutip point2 ke neraka ! peaceeeee

***muraqabah=awasi 

Umur 40

Sedar dan tak sedar umur abi dah nak masuk ke angka 42. Huhu. kira dah nak separuh abad la nih. Patut la sakit situ sakit sini. Apa pun abi cukup bersyukur kerana dianugerahkan nikmat kesihatan olehNya. Walaupun ada la sikit2 penyakit Hypertension tu tapi tak la tinggi sangat. Syukur sangat n selalu. 

Apa yang perlu dibuat pada umur 40 an ke atas ni???

Tatkala umur hampir mencecah 40 tahun atau telah pun mencecah 40 tahun ke atas, seseorang itu dikira sebagai orang yang matang akal fikirannya, matang tindak tanduknya,apatah lagi tutur katanya mencerminkan seorang yang sempurna pemikirannya.
Tidak seperti kebudak-budakkan feilnya. Begitu juga percakapannya tidak seperti budak darjah 3!

Sahabat Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّ Qotadah رضي الله عنه - berkata, “Bila seseorang telah mencapai usia 40 tahun, maka hendaklah dia berhati-hati.” Maksudnya saat saat harus waspada.

Bahkan sahabat Abdullah bin Abbas رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَـا dalam suatu riwayat berkata, “Barangsiapa mencapai usia 40 tahun dan amal kebajikannya tidak unggul mengalahkan amal keburukannya, maka hendaklah ia bersiap-siap ke neraka.“

Ayuh kawan-kawan abi jom baca doa Nabi Sulaiman ini dan amalkan serta titipkan dalam setiap doa kita.


Saturday, August 12, 2017

First lesson of Qiyam

Cerita yang nak dikongsikan ni bukan untuk dibanggakan. Hanya untuk share bagaimana nak tarbiah anak2 sekadar dan ikut kemampuan kita selaras dengan kehendak agama atau lebih tepat lagi berlandaskan Sunnah Nabi SAW.

Alhamdulillah kelmarin, sepertiga malam jumaat dengan izinNya dapat juga abi gagahkan bersama2 dengan anak sulong mendirikan qiyam sepertiga malam. Dalam pukul 515 pagi dah bersiap untuk solat sunat. Sebelum tu, abi suruh along tidur awal seawal jam 9.00 malam. Tapi dia tidur pukul 9 lebih juga. Syukur ....senang along bangun daripada tidur.

Dengan izinNya dapat kami dirikan solat Sunat Tahajjud dan Solat Sunat Witir. Tak nak buat solat2 sunat yang banyak. Hanya itu sahaja sebabnya ia adalah FIRST LESSON dalam mendidik anak2 solat malam@qiyamullail. Dah lama abi idam2kan namun inilah peluang yang Allah gerakkan dan gagahkan untuk sama2 mentarbiah anak dalam mencari redha Allah SWT.

Tiada apa yang mampu abi ajarkan untuk kalian@anak2 melainkan untuk menjadi seorang hamba Allah yang soleh dan taat pada suruhanNya dan meninggalkan laranganNya. Nak diberikan harta memang tak banyak harta yang abi ada. Hanya ajaran serta didikan inilah yang mampu abi ajarkan kepada anak2 abi di akhir zaman ini. Hamba Allah yang bertaqwa Allah jaminkan kebahagiaan hidup untuknya dunia dan akhirat. Bekerja lah kat mana sekalipun ataupun apa2 jawatan sekalipun, TAQWA kepada Allah mesti berada di hadapan.

Jika anak abi seorang peladang@petani, abi tak malu. Asalkan menjadikan diri hamba Allah yang soleh dan bertaqwa. Apa guna berjawatan tinggi....lawyer,arkitek,doktor,guru, dll....kalau tiada bekalan taqwa dan amal soleh dalam diri. Kita bukan sahaja nakkan kebahagiaan di dunia sahaja semata2 malah akhirat lebih2 lagi kita tuntut dan mahu.

Amat susah untuk mendidik anak2 di abad ini lebih2 lagi di abad teknologi. Banyak kekangan dan cabarannya baik daripada ibubapa mahupun anak2 sendiri. Amat terasa hati bila terdengar ibubapa dapat solat dan bangun malam bersama2 anaknya seawal 7 tahun lagi. Ya Rabbi...daku amat lemah dalam mentarbiah generasi hari ini khususnya anak2ku.

11 Ogos inilah step pertama ke arah pendidikan berqualiti dalam keluarga abi. Doakan semoga abi dapat istiqamah dalam mentarbiah anak2. Dan kita semua sama2 dapat mengamalkan kehidupan sunnah sejajar dengan syariat. Amin.

Habis Qiyam, abi bawa along ke masjid dan dengar kuliyah Subuh. Usai kuliyah, kami makan roti canai pula sebagai pembuka selera di hujung minggu ini. Sengaja buat gitu nak suruh along rasa seronok dan tidak alergik untuk qiyam dengan abi.

Anak2 adalah aset dunia dan akhirat kita!


Wednesday, August 9, 2017

siap...

Baru siap mengedit butir@isi yang nak dibuat bunting. Bunting tu nak lekatkan kat dinding di lobi pejabat SAIS. Kerja yg diberi 2 minggu yg lepas baru siap pagi ni. Jam menunjukkan pukul 1.52 pagi.huhuhu..

esok pagi serahkan pada Syaidan mintak tolong dia hantarkan pd syarikat percetakan.

Rasa lega sikit kepala sebab 95% siap. Tunggu cetak je lagi.

Ok,,,nak gi minum cuka epal + madu sebelum zzzzzz...

selamat malam.

Tuesday, August 8, 2017

SKPMG2

Ari ni rasanya tak boleh nak stay sampai ke petang di sekolah. Kepala rasa pening semacam. Tak boleh nak fokus pada kerja. pikir pun serba tak kena . Jangkaan pentadbir nazir nak maghi check fail minggu depan. Sekitar 13 hb gitu. Boleh rebah nunggeng gini!

SKPMG2....penangannya membuatkan semo cikgu pening ppalo termasuk abi. Sekarang ni Bahasa Arab ada fail masing2. Sudah dipecahkan daripada bahasa2 antarabangsa yg lain.Kena cerai katakan. Cerai talak 'Bain'.huhu.Tak leh rujuk lagi. Kalau dulu satu fail. Sekarang tidak.

So, tepaksalah abi bertungkus lumus daripada '0' ...huhu...jeng kreng gini...Mana nak 'gaga' segala eviden bagai...Tuhan sajo yang tau.Kito wat kijo sore diri....Allahu musta'an.

Ari ni balik awal. Rasanya nak beli ayam. Tolong wife masak. Kasi hilang stress keje. Masak lagi best daripada susun@cari eviden...kalau rajin malam ni abi pergi ke bilik guru lagi. Ataupun stay kat rumah buat keje. Ya Allah berilah daku kekuatan untuk mengharungi hidup ini.

Sunday, August 6, 2017

Berdiri seorang perindu

jom layan lagu lagi....kasi feelinggggg skit....

summbat aarrr sari dua ni....macam2 keje datang dan tak pernah siap...

Tapi kalu takdop keje, boring pulak kan???

Lebih baik ada keje,tak perlu cari keeje

Orang yang takde keje, kena cari keje...hahaha...


Mimpi yang tak sudah


lama tak dengar lagu nih...time2 summat dengan kijo bagus gak layan lagu....ni antara lagu kegemaran abi zaman mudo2 dulu la....alaaaa abi kan geng2 80/90 an....

Ibnor Riza suaranya sedap. Lagu2nya pun sedap...menusuk kalbu

Wednesday, August 2, 2017

Apresiasi Pengakap



bergambar dulu sebelum menggigit ayam2


Cg Adnan dan Cg Zalizan antara orang kuat Pengakap....abi tak kuat maner....hehehe

tengah menjamu selera


Kontrol ayu dulu...sensei Zurina & Cg Arifah....Cg Zura tengah khusyuk daaaahhh

Si Bahari tu lah ketua kontijen Pengakap (berbaju putih)...orangnya very selamber


 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.