Thursday, August 28, 2008

Rintihan Qalbu

Ya Allah,
HambaMu ini ingin mengadu padaMu...
Hari ini masaku sibuk dengan urusan kerjayaku...
Kerjaya sebagai guru
Mendidik manusia tanpa penat dan jemu
tapi...
aku bimbang Ya Allah....
anak-anakku tak sempat bermanja denganku....
dua jam sahaja ya Allah
Aku mendengar celoteh dan gelak tawa mereka pada hari ini....

Ya Allah,
KernaMu aku berkhidmat dan bekerja
aku mendidik anak bangsa
supaya menjadi manusia berguna
tapi aku tiada masa ...
mendidik anakku walau sesaat cuma
hinggakan anakku gagap untuk melafaz alif ba ta....

Ya Allah,
aku pinta dariMu
berilah anak-anakku ilmu
disuatu hari yang belum tentu
datangkanlah mereka seorang guru
walaupun bukan diriku....
seorang guru yang tidak jemu-jemu
mencurahkan ilmu
daripada tidak tahu kepada tahu
dapat membezakan permata dan batu......

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.